Av Rättviks brandkår köpte jag brandchefens utryckningsbil, en fyradörrars Buick 37:a. Den var förstås rödmålad, dessutom försedd med en slangrulle på taket och en av bilens motor driven pump framtill samt ett utbyggt bagageutrymme med lock av presenning. Plyschklädseln hade en del skador i baksätet. I övrigt var det en välvårdad bil med lågt miltal.
Nedan en fin profilbild av bilen som den såg ut vid köpet. Bakgrunden är exklusiv, minsann – några fina gammelbilar och Kungliga Slottet!
Jag monterade bort slangen på taket, som lackerades, men körde sedan bilen i det skick den hade.
Här hämtar vi goda vänner en tidig morgon på väg till ett klubbrally.
Flera fina placeringar i diverse tävlingar för veteranbilar nådde jag med denna ovanliga vagn – med gott bistånd av hustru Kerstin. Efter att under några år ha klarat sig genom mitt ganska krävande ägarskap blev den såld som den var - i sitt delvis civiliserade skick.
Den hamnade senare i Östersund, men nyligen har jag fått veta att den nu finns hos en entusiast i Småland, där den blir renoverad och återfår sitt originalutförande (vid nyleveransen) – och därmed sin mörkblåa originallackering.
Vilken läcker bil, som jag aldrig sett på bild förut! Roligt med knallröd färg. Ett vrålåk.
SvaraRaderaHihi, den ja. Den minns jag att vi for omkring i på somrarna! /Stina
SvaraRaderaEn mycket intressant och udda bil.
SvaraRaderaMen varför lacka om? Därmed raderas historien om den brandröda utryckningsbilen, som ju är bra mer intressant än historien om mörkblå originallackering vid nyleverans.
SvaraRaderaHåller med Filip att bilen med dagens ögon sett borde ha fått vara brandbil. Men var och en gör som de vill med sin egen bil. Jag har många bilder på den bilen från min vän Anders W.
SvaraRaderaI dagens läge hade jag säkert sålt den vidare med slang och allt till en riktig brandfordonsentusiast .Men Century-serien var ovanlig i Sverige. Jag hade ägt en Century tidigare (se 'Provkörning...'' okt 2011) och drömmen om ännu en sådan fanns kvar. Men ett sprucket topplock och andra omständigheter gjorde att bilens återställande till original aldrig fullföljdes. Det sköttes om av de följande ägarna.
RaderaBrandkåren i Borgholm hade en Century -36. Mycket trevliga vagnar!
SvaraRaderahttp://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=529865