söndag 3 november 2013

Magnum regn - inte bara Dodge!










Så vitt jag vet tillverkas inte Dodge längre. När dagens Chrysler 300 var en nyhet för snart tio år sedan, hette den Dodge Magnum.
Efter att ha sett den på gatan i Boston, ville jag besöka en dodgehandlare för åtminstone en broschyr. Naturligtvis låg stället svåråtkomligt utanför stan (i Tyskland finns handlarna längs bygatorna). Det var världens regnväder med hårda vindar nära vattnet, där Dodge hade smällt upp sin hall. Men enligt kartan fanns en T-banestation på denna gata, som bara var en kort stump. Trodde jag. Problemet, som visade sig i sin skräckversion (och som en vänlig bostonbo förklarade), bestod i att gatunamnet dök upp en kilometer längre bort – också! 
Ingen T-bana dit, inga bussar, ingen ledig taxi, men ett litet paraply i alla fall. Med paraplyt åt sidan för skydd mot Atlanten, gick jag totalt ensam (bortsett från trafiken) denna kilometer, blötare och blötare. När jag kom fram och in i hallen, såg försäljarna med ett ögonkast, att jag knappast var en tänkbar spekulant – jag gick ju till fots, dyblöt! 


















Att polisen inte stoppat mig som ’misstänkt’ var rena turen, måste dom tänka.
Jag gick fram till deras disk för att fråga om bilarna, men dom sa att det gick att läsa på skyltar innanför sidorutorna. Nåväl, efter att ha kollat litet, återvände jag till ’receptionen’ och bad om en broschyr. Jodå, det gick bra. Frågade om en påse för att skydda den från regnet. Fanns inte. Men till slut fick jag följa med in på ett kontor, där jag fick ett madrasserat jättekuvert, avsett för allt vad som i pappersväg följde med vid ett köp. Det blev i sig en sorts souvenir, kan man tycka. Och litet vänlighet i alla fall.
Tillbaka ut i regnet, samma promenad (ännu blötare), T-bana till stan och ny linje ut till lägenheten. Och en varm dusch! 


















PS 1.
Dodge har alltid haft ett tjur/bockliknande emblem. ’Ta tjuren vid hornen’ är ett initiativrikt svenskt talesätt. I broschyren finner man en US-variant som motto, nämligen ’Grab life by the horns’. Alltså ’ta livet vid hornen’ (och köp Dodge)! Ett motto, som kanske inte hann tränga igenom hos svenska dodgehandlare.
PS 2.
Fullt utrustad med mycket utrustning kostade denna Magnum 180 tusen SEK. Men nästan det dubbla i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar