lördag 9 november 2013

Highway Patrol 1952

Ford Mainline 1952



















Det tycks vara en patrullbil från USA:s motsvarighet till vårt Motormännens Riksförbund, dvs American Automobile Association, dvs AAA. Med andra ord vägassistans i detta fall. Den stora dekalen på förardörren skulle kunna tyda på det.
Man har bara textat Hi-way – en utrymmesfråga kanske, men också litet lekfullhet bilister emellan.

Apropå Forden så har jag inte kört så många Ford-V8:or av efterkrigsmodell. På slutet av märkets sidventilålder (52-53) hade ”100-hästarn” fått ytterligare 10 hkr.
Ett minne av en mjuk men ändå kraftfull känsla dröjer sig kvar från när jag lånade en nästan ny Customline 52:a med overdrive.

Min sidsexa från -51 (det var 1967 däremot!) var ännu mjukare, men lugnare (226 cui/95 hp),
Sexorna fick toppventiler -52 men åttorna först -54.
Ford importerade inga sidsexor (möjligen på beställning). De exemplar, som rullade här, var direktimporterade – även min.

När toppventilsexorna kom, däremot, erbjöds de parallellt med åttorna men såldes i begränsat antal. De var snabba och drog mindre bensin, 215 cui/101 hp (jfr Arkiv 2013, juni 27) - men det hjälpte inte.
Sexorna fick inte heller - så vitt jag minns - någon framträdande plats i Fords broschyrer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar