torsdag 7 november 2013

Att digga 78-varvare - en recension



















Platsen för stenkaketräffen var Eggeby Gård, en romantisk kvarleva på en skogig kulle, mellan Husbys och Tenstas stora komplex av förortsbebyggelse.


















Huset är byggt 1886 och mycket välhållet. Där drivs caférörelse under dagtid i denna äldre miljö med kakelugnar och väggar som varit med om många tapeter.


















Först serverades kaffe med våfflor med sylt och grädde, vilket ingick i stenkakepaketet (60 kr). Jag hade tagit med mig en Brunswick-platta med Armstrongs inspelning av Darling Nellie Gray, men den fick jag ingen användning för. 
Brunswicks 78-varvare var av mycket god kvalitet.




















Gammal inspelningsstudio



















Mr DJ, kallad kusken, medförde något sorts elektroniskt konglomerat med 900 stenkakelåtar inlagda. På borden låg rejäla häften att ta del av – med samtliga låtar ordnade efter vokalistnamn. Lappar utdelades för anteckning om önskemål. Medan dessa skrevs och samlades in, åt de flesta sin våffla, vilket jag dock gjort innan.
Det blev ju de mest skilda önskemål, Alice Babs, Sven Arefelt, Glenn Miller, Sven Lindberg (ja, skådespelaren faktiskt) osv.
Endast tolv personer deltog plus cafépersonalen, som också satte sig ned och lyssnade. När det hela var över, efter bortåt två timmar, hade jag fått veta att ”kusken” ägde en jättelik stenkakesamling och hade kontakt med Anders Eldeman, som har övertagit Lars-Göran Frisks enorma samling – han som i radio körde ”Skivor från Vetlanda” i ett antal år. Han dog inför en direktsändning. Dystert. (jfr kommentar)

Jag hade tänkt mig ett andäktigt lyssnande på gamla grammofoner, kanske med vev, tung pickup och lösa stift. Men så blev det ju inte. Dessutom är det en skön känsla att kunna hålla i de gamla plattorna IRL, som man säger nu för tiden. Ibland kommer man ihåg tillfällen då de avnjöts för första gången.
Så var det över och jag skulle gå till bilen.
När är nästa gång, frågade jag.  – Om ett år, blev svaret.  VA??
Ett år är en lång tid för de gamle, inklusive kusken, minsann.
Varför kan inte saker och ting någon gång fungera som jag tycker att dom borde?

Kanske Eggeby Gård med sitt attraktiva läge också försvinner. Ett tillhörande hus är redan brandskadat.

3 kommentarer:

  1. Stenkakelyssnande torde vara en trivsam sysselsättning. Att Lars-Göran Frisk skulle ha avlidit i direktsändning tror jag är en myt. Enligt de uppgifter jag har så dök han inte upp på en inspelning och hittades sedan död i sin lägenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppgiften kom från en av deltagarna. Jag lär väl ändra till något mindre säkert.

      Radera
  2. Trist med så dålig uppslutning och att det ej var riktiga stenkakor! Men kanske roligt ändå att få fika till lite mer (numera) ovanlig musik. Vi har fortfarande inte fikat vid Eggeby trots att det är nära oss, det får vi göra snart.

    SvaraRadera