onsdag 30 oktober 2013

Att lista gamla LP

























Det är ”Little Feat” som spelar och sjunger på denna LP. För mig ganska ointressanta namn i bandet, men jag fäster mig vid att den numera superkända Emilou Harris finns med bland de s k ”background vocals”. Utgivningsåret är enligt fodralet 1974, i Kanada.

Tyckte också att de visar viss klass, eftersom de accepterar en Lincoln Continental i en dramatisk situation på omslaget, men paret i bilen är förstås helt anonymt. Design Neon Park.

De sex medlemmarna i bandet finns i alla fall med på baksidan, där de syns både inuti och utanför en avskuren bilkaross. Egentligen, tycker jag, en ganska kul idé (av Mary Lowenbach).
























LP:n köptes för omslagets skull för bara 10 år sedan. Försökte nyligen lyssna rätt igenom., men avbröt efter tre låtar. En hette Long Distance love. Kanske fann dom varandra tack vare en häftig tur med Lincoln 47:an.

Denna skiva dök upp vid en genomgång av vad som finns på hyllorna. Jag hade sett en annons om ”Vinyl LP/EP/singlar köpes” och ville veta värdet. Det stod att eftersökta ex kunde ge upp till 5000. Tänkte att div. Beatles-album, Elvis, Tommy Steel kunde vara säljbara. Inte för att vi skulle, men roligt att veta. Det tog ett par timmar att skriva upp alla.  

Jodå, visst kunde det bli affär, även ett Pat Boone-album kunde tänkas. Electric Light Orchestra och Jerry Williams också.
Men till rena (i mitt tycke) skampriser! Fick veta att dom som gillar de nämnda
”egentligen redan har vad dom behöver. Efterfrågan styr allt. Speciella inspelningar av modernare artister, däremot, suger”.
 Dessutom finns allt att lyssna på ”på nätet”. Och ladda ner.
Att rent konkret hålla i låtarna (med sina omslag) - en sån önskan tycks på väg att dö ut.

Men vinyl blir populärt igen, ju? Visst – men inte med de urgamla artisterna!
Mina gamla jazzinspelningar var lika med noll. Jag tycks vara den enda överlevande.

Men kanske det ändå finns några till! För på söndag ska jag på träff för 78-varviga stenkakor med DJ och allt. Fast han kallas ”kusk”. Man får önska också (till nästa gång?). Våfflor med sylt serveras.
Ska återkomma med en recension.

Men nu har vi en förteckning över vad som finns i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar