Med ett genomsnitt på 60 km/tim
kunde man klara maxtiden på
varje enskild delsträcka. Låter enkelt – men det behövdes bara
några däckbyten, kanske ånglås eller elfel, så blev det ”andra
bullar av” efter sådana fördröjningar. Skulle man köra för
fullt från början för att skapa litet tid ”i reserv”?
Då
ökade däckslitaget, risken för avåkning eller ett kanske enkelt
men ändå fördröjande fel. Samtidigt ville man ju vinna . . .
Bilen som vann hela tävlingen hade 120 km som snittfart, alltså på
alla de 350 milen tillsammans.
Om man överskred maxtiden
på någon delsträcka, fick man fortsätta ändå, men uteslöts
från ev priser.
Endast några få hade haft råd
och möjlighet att reka hela sträckan i förväg. Detta skulle ändå
visa sig ha mindre betydelse, eftersom man inte kunde undvika
själva strapatserna och framför allt inte det stekheta klimatet.
Några hade deltagit i liknande tävlingar förut, t ex två år
innan mellan Buenos Aires (Brasilien) och Caracas (Venezuela).
Det var tillåtet 1) att trimma
motorerna med vad resp. fabrik
normalt levererade, men bara motsvarande bilens årsmodell, 2) att
montera ur bakre ryggstöd och baksits för
en extra bränsletank
och reservdelar, 3) att byta anmäld besättning innan
tävlingen - t ex på grund av
sjukdom – men inte efter start.
Några förare var erfarna
fabriksförare men det fanns
också förmögna pensionerade par med endast normal erfarenhet av
bilkörning – kanske väl optimistiska. Många arbetade i
bilbranschen som försäljare eller som reparatörer (onekligen en
fördel!).
Det kunde också handla om en lokal
förmåga, som vunnit någon
enklare tävling och lyckats engagera hela sin hembygd i en
insamling till köp av bil,
anmälningsavgift, transport till Mexico, all utrustning, kostnader
under tävlingen för bensin och logi etc. Här handlade det mest om
anmälningar från Sydamerika, ofta slitna bilar, som fixats till men
som inte höll måttet utan avbröt redan på de första sträckorna.
Många ekipage, de flesta från USA,
hade lokala sponsorer, t ex en skoaffär, en juvelerare eller ett
byggföretag. Bilen inköptes, anmäldes - och sen gällde det att hitta en bra förare.
Antalet startande blev till slut 126, varav 58 fullföljde hela tävlingen.
,
Här är fem av de åtta förkrigsbilar som deltog - plus en 47:a.
Överst tv en Lago Talbot -47, bröt på första sträckan. Överst th Buick 38, bröt på första sträckan.
I mitten tv Buick -40, körd av två tjejer från San Francisco, fullföljde hela tävlingen, plac 47 av de 58 som nådde ända fram - en fin insats! I mitten th Cord -37, bröt på första sträckan.
Nederst tv en Cadillac 39:a som fullföljde med plac 30 av de 58, som lyckades nå slutmålet. Nederst th en Hotchkiss 1938, som bröt på sträcka 4 p g a vevstaksbrott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar