”Det största i historien är det
personliga” sades det redan för 200 år sedan. Jag undrar hur
mina decennier av historieundervisning hade sett ut, om jag inte
knutit an till personligheternas inflytande på allt som skett –
och inte bara utvecklingen som sådan. Att eleverna mindes och lärde
sig lättare – det var förstås avsikten.
Därför känns det mera levande att
kolla också på hur det gick för några enskilda förare. Inte bara
allt det andra.
Som tidigare nämnts var det bara några
få av dem, som krigade om att vinna delsträckorna, som nådde en bra
totalplacering. Med något undantag slogs de ut efter hand.
En annan Lincoln 49:a! |
Vi ska titta närmare på Johnny
Mantz i sin Lincoln 1949, från Californien, med
jobb inom AAA (American Automobile Association, ungefär som M i
Sverige). Han blev 2:a eller 3:a på de fem första sträckorna. Sträckorna fyra och fem kördes samma dag, "den längsta dagen", 104 svenska mil. Men allt gick bra, även sträcka 6 (av nio) med mål i Pueblo - bara 13,5 mil - men ibland på 3000 m
höjd. Det blev en fjärde placering.
Nu låg han etta totalt med
bara tre sträckor kvar. MEN han kände sig febrig och – förstås
– totalt dödstrött.
Nästa dag,
inför den sjunde, återigen bergiga, sträckan på 41 mil, hade han
fortsatt feber och dessutom svåra magproblem. (Vad f-n gjorde
co-drivern?) Bromsarna på den tunga 49:an tog slut, och han
tvingades köra (nedför) långsamt och med endast motorbroms.
Dystert resultat på sträcka 7 – plats 69 (!) med ett ras totalt
från plac 4 till 9.
En
verkstad gjorde under natten en komplett bromsrenovering, medan Mantz
låg till sängs med 40-gradig feber.
Morgonen därpå, inför
sträcka 8, den näst sista, 54 mil, blev han buren till
sin Lincoln (var co-drivern
också sjuk?) - men, som vi alla vet, så mår man bättre bakom en
ratt! Skulle han nu kunna bli bland de tre bästa, som ju skulle dela
på prispengarna? Då måste han återigen prestera som på de första
fem sträckorna. Otroligt men sant – han körde om 30
bilar och vann sträckan! Åter
tillbaka på
sin fjärdeplats totalt – hurra!
Så återstod sista sträckan – 27
mil. Med en sparad uppsättning racingdäck skulle han ta hem spelet
– säkert. Särskilt som febern gått ned. Men de nya däcken var
en felbedömning och small av det ena efter det andra på den steniga
och kurviga vägen! Han kom i mål som 36:a – och föll återigen
ned till 9:a totalt. Spelet var över.
Men
han fick sex delsträckspriser i alla fall. Det räckte till två
nya Lincoln, om han ville.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar