Bara en del av besöksparkeringen
vid Soldier Fields, Chicago. Man kollar på finalen i amerikansk
fotboll, antagligen 1930-31 att döma av bilarnas utseende. En
fantastisk anblick!
Litet överraskande, kanske, men det
hör till saken att USA:s biltäthet de åren uppnåddes i Sverige
först under 1960-talet.
Karosserna var frapperande lika,
oberoende av fabrikat. Vad man hade att spela med var fronterna, där
stötfångare, lyktor och kylare varierades så gott det gick.
Från sidan var det lättare att
skilja åtminstone de dyrare från de billigare. Den raka åttan, som
tillhörde lyxmodellerna, krävde mera plats – och man fick därmed
de långa, imponerande motorhuvarna. Men 1932 kom Fords V8, en
billig bil med oansenligt yttre - men som körde ifrån de flesta.
Det passade gangstern John Dillinger, som skrev ett
uppskattande brev till Henry Ford och tackade för en prima flyktbil.
Lägg märke till hur lätt det ändå
är att komma iväg, om man vill hemåt före andra, dvs långa
korridorer för att ta sig därifrån. Var ser man sådant i vårt
land nu – 80 år senare? Massparkeringar vid evenemang i vårt land
visar ibland rena inkompetensen hos arrangörerna. Alla är välkomna
dit för att göra av med pengar – men sen då?
Och numera har bilfabrikanterna ätergått tll att göra bilarna så lika som möjligt igen...stöpta i samma form eller kanske ritad av samma dator! Men onekligen kunde dom parkera...
SvaraRadera