En oljekran för varje bilmärke
– ibland t o m för olika modeller – finner man år 1929 i South
Dakota. Sammanlagt (inkl utanför detta delmotiv) hela 39 kranar. Här
säljs bara motorolja.
Skulle då alla dessa bilmärken
– ibland i samma koncern – behöva sina egna oljevarianter? Man kan undra.
För nog ligger det nära
tillhands att tro, att det är fråga om förgreningar på sista biten,
och att bakom väggen förenas allt till några ursprungliga
tilloppsrör från tankar/fat med olika kvalitéer av tjockare
eller tunnare typ. Eller skulle verkligen 39 olika oljefat fraktas dit för påfyllning?
Troligare är kanske, att en bil med oljefat från t ex Standard
Oil kommer dit och föraren säger: ”Det här oljefatet passar Nash, Reo, Studebaker och Packard. Var
ska du ha det?”
För kunden måste det kännas
tillfredsställande att veta, att den anställde följer
specifikationen. Chryslerolja för Chrysler - tryggt och bra!
Men å andra sidan - kanske denna vägg ligger längre
in i verkstaden, till vägledning endast för personalen?
Ja, då undrar man ännu mera.
Plats för andra lösningar??
Konstigt. Det är inte någon form av mätning? dvs ett mått, visserligen grovt men ändå, på olika fabrikats oljeförbrukning? Nej, det låter allt långsökt detta med.
SvaraRadera