tisdag 14 augusti 2012

P.S. 1 och P.S. 2

PS 1
till Mexican Road Race, kap 6:
När MRR gått i mål, återstod den tekniska kontrollen. Endast i undantagsfall importerades kompletta, körklara bilar till Mexico, Brasilien, Argentina osv. I stället hade monteringsfabriker byggts (fanns även i Sverige som bekant). Det var därför inte svårt att hitta ingenjörer/experter till kontroll av (ev) otillåten trimning. Den genomfördes för de första tio placeringarna. Hos dem fann man inget fusk - som tur var!

PS 2
till MB Heckflosse:
Parallellt fanns den något mindre modellen 190 – fyrcylindrig och därför med kortare motorhuv och inte lika lyxig. 1966 fick den heta 200 och fanns även som sexa - 230 - där man med nöd och näppe fått plats med den längre motorn i samma motorrum! Jag ägde en sådan också. De var mycket snabba. Dessutom fanns 220 b (ej Sb) med bara en förgasare och enklare bakre stötfångare etc. (se även kommentarerna till Heckflosse).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar