Mitt bilägande har inneburit några
avsteg från diggandet av alla amerikanare och det eviga kapitlet
Mercedes. Dels VW-bubblor (se inlägg 14 april 2011), dels M.G. och
Jaguar (dom dyker upp framöver) – men också Peugeot.
Peugeots efterkrigsmodeller
sålde bättre än förkrigsmodellerna. Femtiotalsmodellen 203 blev
populär. Den kördes även i tävlingar, t ex Skarpnäcksloppet (på
plan yta med en massa åttor och andra siffror).
Sen kom 403 och den med tanke på
motorstyrkan mycket snabba 404.
Foto: P Haventon |
Hur som helst - jag köpte en 203:a
från 1954, avställd i garage sedan något år. Man ska ju helst
inte med bogsering försöka starta en bil, som inte körts på
länge. Vi tog med oss ett laddat batteri med rätt voltantal. Till
slut gick den igång.
Efter litet uppfräschning av
underredet, var den klar för träffar och rallyn men även för
bruksbilskörning, om man ville. Sollucka, fin inredning, fina linjer
(tycker jag) med ganska lång motorhuv. Inte så många körda mil.
På instrumentbrädan ett dragreglage till startmotorn – det ger en
skön, litet robust känsla. Fyrväxlad låda med fyran något
överväxlad ger låg bensin-förbrukning.
Men bäst av allt – vägegenskaperna!
Både bilen och jag skulle få vara
med i biltidningen CAR, som tyvärr blev alltför kortlivad. Med
i produktionen var Peter Haventon, en på många områden
framstående person – inte minst som bilskribent men också som
fotograf. En fartfylld bild skulle ingå – förstås i en kurva med
sladd och i ett moln av grus och vägdamm. Ungefär som bilder av Tom
Trana eller Björn Waldegård – så skulle det se ut,
tyckte jag. Ett bra fotoställe rekades på en gammal kurvig
grusväg.
Men hur fort jag än körde,
ville inte 203:an släppa greppet! Till slut blev det något som ser
ut nästan som en glidarbild . . .
Men det var blixtsnabb körning av en
då ännu fräckare och modigare förare än nu för tiden.
Litet fortare och det hade nog blivit en volt in i skogen . . .
Att köra snabbt och dessutom länge
med en gammal orenoverad motor har sina risker. Sådana tankar finns
ju inte, när man rycks med av körningen och sitter där och njuter.
På hemväg på en resa Skåne T & R hände det. Den plåtskiva,
som fördelar kylarvattnet till vardera sidan av blocket gav upp, så
att vattnet hamnade mest på ena sidan. Motorn blev för varm – det
gick bara att köra långsamt. Skivan (sönderrostad) byttes mot en
av mässing.
Men en viss osäkerhet hade infunnit
sig. Dessutom hade vi två MB 220 S att sköta om. Jag sålde 203:an
till en person, som idag efter 30 år fortfarande har den kvar.
Den fick nog ett lugnare liv – men kanske inte lika kul.
Den tidens ombonade inredning med tygklädsel, gott utrymme även i baksätet och dessutom tacklucka, gav en känsla av vardagslyx.
Bild två och tre inlagda i februari 2016 - utlovade tre år tidigare enl kommentarerna nedan. Värst vad det tog tid . . .
En mycket snygg vagn. Tycker mig se att det sitter blinkers från PV på den.
SvaraRaderaJa, så var det nog. Tar in fler bilder längre fram. Den här bilen blev aldrig veteranförsäkrad, eftersom det var mer eller mindre bruksbilskörning. I så fall hade en sådan avvikelse kommit med, förstås. Skönt att synas även bakåt!
RaderaMen vad i 17!! Med såna PV-bakljus! Det satte min far på våran ljusblå 203-a vi hade när jag var en halvmeter hög. Kan det vara samma? slutsiffra i regnumret 2?
SvaraRaderaTyvärr är nummerplåtens siffror 330. Jag köpte bilen av en familj i närheten av Vallentuna. Den var då redan försedd med volvolamporna. Din kommentar gjorde att jag åter fick se mitt löfte att återkomma med fler bilder av denna bil. Men ändå dröjer det - det gör det.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Radera