Sällan har en fyradörrars
familjebil fått så många lovord både i tester och av enskilda
förare, som Magnetten fick, när den kom 1956. Visserligen saknade
den amerikanarnas slösande motorkraft, men det balanserades av
vägegenskaper och körglädje.
Framför Uddeholmsbolagets huvudkontor i Uddeholm, Värmland. | ' |
År 1961 ägde jag en 56:a i fint
skick. En bil där min dåvarande hustru obekymrat läste
tidning under mina vilda kurvtagningar på de värmländska
grusvägarna. Det var en kontrast mot hennes uppskrämdhet vid
motsvarande framfart i De Soto 47:an dessförinnan.
Så här skrev tidningen Motor.
Efter hård körning på långtur var
motorn fullkomligt oberörd av marschfarter mellan 100 och 130.
Oljetrycket var klippfast trots värmebölja, liksom
kylvattentemperaturen. --------------- Vagnen gör exakt vad
föraren vill och ingenting som han inte vill. Den tar
kurvor i hög fart som efter mall och med nästan omärklig
krängning. -------------- Den kräver inte driven teknik från
förarens sida, men spetsar öronen, när en van
hand greppar ratt och växelspak. ----------Passar således familjer
med både stillsamma och mera hårdkörande förare – och med krav
på kvalitet och stil.
PS Oljetrycksmätare är bra att ha!
Intill torpet vid sjön Ullen nära Hagfors. I skuggan så gott det går! |
Snygga linjer på den bilen!
SvaraRadera