Ännu ett litet snedsteg från US CARS
och MERCEDES innebar en kort bekantskap med JAGUAR.
I hastigt mod inköptes en Mark
V 2½ litre Saloon 1950.
Ganska omgående skulle jag köra till
Värmland. Det var innan alla nya, snabba sträckningar av E18, så
det tog en avsevärd tid från Stockholm till Uddeholm.
Någon förståsigpåare hade rått mig
att köpa en reservdelssats till bilens elektriska bränslepump. Det
var Gjestvangs, som sålde Jaguar (i Sthlm). Där köpte jag vad som
kunde behövas. Idag skulle det kanske betraktas som en överdriven
försiktighet, men efterkrigsbilarna från Great Britain hade inte så
gott rykte – och det gällde samtliga märken. Det berodde på att
till de första modellerna var det ”man tager vad man haver”, som
gällde.
Det betydde att gamla elkomponenter,
ledningar (fabrikat Lucas) etc, som legat dåligt lagrade under
kriget, togs in i produktionen. För bråttom var det! Det gav
grunden till det gamla uttrycket ”Lucas, mannen som uppfann
mörkret”.
Jaguar skulle ju vara litet bättre än
t ex Morris, men kanske bränsle-pumparna hade samma tillverkare?
Skönt alltså att ha tagit det säkra för det osäkra. En repsats i
bagaget gav lugn och ro.
En skön (man sitter ju bra i en Jagga)
och bekymmersfri ditresa blev det. Men väl framme tvärdog
bensinpumpen! Så repsatsen kom fint till pass – trodde jag.
Pumpen var av annat fabrikat än originalutförandet – varför
kollade jag inte? - så
ingenting passade.
En
hygglig reparatör – det var ju ändå söndag! - fixade en manuell
brytarfunktion med en tryckknapp. Den drogs till framsätet, där min
yngre bror (se inlägg 12 mars 2011 Buick Conv Coupe), som skulle med
till Stockholm – tryckte och tryckte alla de timmar det tog. Som
mest kom vi upp i 80 med detta tryckande.
Liksom
betr körglada Peugeot 203 (se inlägg nyligen) hade – med allt
reparerat – ändå en viss misstänksamhet infunnit sig. Kanske det
snart var dags för Lucas-mörkret också?
Så Jaggan blev bortbytt
mot ------ måste kolla t h på ”Lista över bilar jag ägt”
---------- Jo, det blev en Chevrolet 2103 1953 – som dock inte
heller var helt okej. . .
Ja men ett trevligt bilminne blev det iaf!
SvaraRaderaHade en Jaguar Mk2 3.8 1962 på 70-talet och den var en ren pina att försöka starta när det var det minsta fuktigt ute. Men en skön vagn när den gick.
SvaraRaderaTror att det behövs en hel del entusiasm för att äga en Jaguar även idag! Och en förlåtande inställning dessutom.
SvaraRadera