lördag 18 augusti 2012

Katarinahissen, en fast punkt - men rörlig!

Den ångdrivna Katarinahissen vid Slussen i Stockholm invigdes 1883. Den fick en elmotor 1915. Hissen och gångbron dit från Söders bergmassiv (med Mosebacke Restaurang) byggdes av ett belgiskt företag. Maskineriet kom från USA. Gångbron hade länge normala staket, där man kunde luta sig och se nedåt. Men sedan självmordsstoppande stängsel sattes upp, blev bron inte lika spännande.
Hissen har varit hårt använd (redan i början 1500 pers/dag) och dessutom varit en utmärkt plats för reklam. Den välkända Stomatol-skylten från 1909 var Sveriges första rörliga ljusskylt.
Hissen revs 1933 i samband med Slussens nya, intelligenta trafikmaskineri (1935), som ännu är i bruk efter 77 år. Stomatolskylten flyttades då till ett hus bredvid. Där finns den än idag.

Den nya hissen togs i bruk 1936, byggd i funkisstil. Den var ganska länge manuellt manövrerad. Men på senare tid har endast knapptryckare och biljett-försäljare behövts. Från 2010 är hissen stängd på grund av renoveringsbehov. Den kommer möjligen att återuppstå efter att det skisserade bygget ”Nya Slussen” har blivit verklighet

Restaurang Gondolen använder sina markiser! Detta förefaller vara en ovanlig variant av alla foton av Katarinahissen. Fotografen befinner sig ungefär på samma nivå som restaurangen med City och Skeppsholmen i bakgrunden.(1950).
Under gångbron från berget ut till hissen finns sedan 1935 restaurang Gondolen. Dess utsikt är svårslagen, om man från närmare 40 meters höjd vill kolla på trafikvimlet nedanför och på båtlivet både mot Mälaren/Riddarfjärden och åt motsatt håll mot Saltsjön/Strömmen. Gondolen är numera en lyxrestaurang, men innan den nåddes av det begreppet, var priserna mycket överkomliga. På den tiden åt jag där flera gånger – särskilt när något skulle firas.
Att från tunnelbanans station Slussen bege sig till Katarinahissens påstigning och sedan med full utsikt snabbt pipa upp till den beställda supén blev en upplevelse i sig. I dagsljus, vid solnedgång eller med alla ljusen på kvällen - lika läckert!
Men nu, som sagt, är hissen stängd och det borde vara betydligt knepigare att nå restaurangen, som är lång och smal och förstås döpt efter kanalbåtarna i Venedig. Det påminner mig om en anekdot – därför blir det ett - - -

Nöjsamt tillägg.
I en stad någonstans i Sverige diskuterade kommunalråden en blivande kanal genom stadens nöjespark. ”Det borde vara något mer,” tyckte en av dem, ”Vi kanske skulle skaffa en gondol?”
En annan svarade då: ”I så fall ska vi ha två – en hona och en hane!”

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera