Den ångdrivna Katarinahissen vid
Slussen i Stockholm invigdes 1883. Den fick en elmotor 1915.
Hissen och gångbron dit från Söders bergmassiv (med Mosebacke
Restaurang) byggdes av ett belgiskt företag. Maskineriet kom från
USA. Gångbron hade länge normala staket, där man kunde luta sig
och se nedåt. Men sedan självmordsstoppande stängsel sattes upp,
blev bron inte lika spännande.
Hissen har varit hårt använd
(redan i början 1500 pers/dag) och dessutom varit en utmärkt plats
för reklam. Den välkända Stomatol-skylten från 1909 var Sveriges
första rörliga ljusskylt.
Hissen revs 1933 i samband med
Slussens nya, intelligenta trafikmaskineri (1935), som ännu är i
bruk efter 77 år. Stomatolskylten flyttades då till ett hus
bredvid. Där finns den än idag.
Den nya hissen togs i bruk 1936,
byggd i funkisstil. Den var ganska länge manuellt manövrerad.
Men på senare tid har endast knapptryckare och biljett-försäljare behövts.
Från 2010 är hissen stängd på grund av renoveringsbehov. Den
kommer möjligen att återuppstå efter att det skisserade bygget
”Nya Slussen” har blivit verklighet
Under gångbron från berget ut
till hissen finns sedan 1935 restaurang Gondolen. Dess utsikt
är svårslagen, om man från närmare 40 meters höjd vill kolla på
trafikvimlet nedanför och på båtlivet både mot
Mälaren/Riddarfjärden och åt motsatt håll mot Saltsjön/Strömmen.
Gondolen är numera en lyxrestaurang, men innan den nåddes av det
begreppet, var priserna mycket överkomliga. På den tiden åt jag
där flera gånger – särskilt när något skulle firas.
Att från tunnelbanans station
Slussen bege sig till Katarinahissens påstigning och sedan med
full utsikt snabbt pipa upp till den beställda supén blev en
upplevelse i sig. I dagsljus, vid solnedgång eller med alla ljusen
på kvällen - lika läckert!
Men nu, som sagt, är hissen stängd
och det borde vara betydligt knepigare att nå restaurangen, som är lång och smal och förstås
döpt efter kanalbåtarna i Venedig. Det påminner mig om en anekdot
– därför blir det ett - - -
Nöjsamt tillägg.
I en stad
någonstans i Sverige diskuterade kommunalråden en blivande kanal
genom stadens nöjespark. ”Det borde vara något mer,” tyckte en
av dem, ”Vi kanske skulle skaffa en gondol?”
En annan svarade
då: ”I så fall ska vi ha två – en hona och en hane!”
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera