Delsträckorna hade olika karaktär
och blev besvärligare efter hand med jobbiga nivåskillnader, ibland
höga berg att forcera – men också med lägre nivåer med långa
rakor. Man körde över broar av trä, ishala vid regn och passerade
byar med åskådare farligt nära bilarna. Alla kreatur och andra
tamdjur längs de 350 milen måste stängslas eller bindas. Grupperna
av inspektörer under tävlingsdagarna avlivade omedelbart de
djur, där ägaren inte följt ordern. För farligt för de
tävlande annars!
Några dagar kördes två sträckor med
30 min paus däremellan – inte mycket tid att reparera fel som
uppstått.
De flesta hade nöjt sig med en
totalöversyn av bilen, kanske till och med höjt kompressionen inom
det tillåtna. Några kom med flyg dagen innan start till den
väntande bilen och hoppades på det bästa. Vinnarbilen kom från
Portland i Oregon nära Kanada. Förarteamet körde alla milen till
den mexicanska gränsen som ett test på bränsleförbrukning vid
olika farter, toppfarten för längre sträckor. Dessutom bra att
veta vad som tog mest stryk med tanke på reservdelsbagaget.
Som nämnts tidigare var det en brokig
skara av förare, som deltog. Alfa Romeo hade skeppat två bilar av
1950 års modell med fabriksförare – en av dem var Formel
1-föraren Piero Taruffi.
Full speed eller inte?
Fördelar:
Bortsett från första sträckan då startordningen lottades,
startade man efter förra sträckans tider. Man startade med en
minuts mellanrum. Det betydde att för att få en god placering
behövde man inte köra om lika många - som de senare startande
måste - för att bättra på läget. Alltså: full speed = en bra
tid och därmed att flaggas iväg bland t ex de fem första nästa
dag
Nackdelar:
Risk för punkteringar, risk för överansträngd motor (lagerfel
etc), utslitna bromsar och i värsta fall avåkning.
Den första sträckan (dag 1)
var 37 mil av asfalt, slät som ett golv, ett fåtal kurvor, inga
dalgångar eller berg. Full speed, alltså? Visst, medelhastigheten
för de fem främsta blev runt 150 km/tim. De första tre, som alltså
fick delsträckspriser, var Cadillac -50, Cadillac -50, Lincoln -49.
Ettan hade gjort 32 omkörningar för att nå sin fina sluttid!
Cadillacs nya toppventilåtta var en vinnare!
Av de första tio i mål dag 1 var det
bara tre som fullföljde hela tävlingen. Att under hela racet försöka nå
delsegrar eller näst intill – ja, det krävde sin tribut. Bilen,
som vann rubbet, var bara en gång bland de tre bästa. Det var den
allra sista sträckan före slutmålet, en tredjeplacering.
Tom Deal från El Paso, Cadillac 1950, strax innan slutmålet. Han blev totaltvåa
De ledande positionerna skiftade
från dag till dag - eftersom
delsträckornas enskilda tider adderades efter hand. Man kunde alltså
dag för dag kolla hur man låg till totalt.
Många
som med nöd och näppe klarat av en sträcka, lyckades inte få
bilen startklar till nästa dag. Det var skälet till många drop
outs.
En bensinstation längs Mexicos nya "highway" 1950 med anknutet motell. |
Himla trevlig följetong :-)
SvaraRaderaMange takk - men svårt att hålla måttet - det vill bara bli mer och mer!
Radera