Biltävlingar av äldre snitt
har alltid legat mig varmt om hjärtat. Mest gillar jag den
strapatsrika typen – och ännu bättre är det, om det handlar om
vanliga standardbilar, där förarskicklighet, bilarnas driftsäkerhet
och alla möjliga yttre omständigheter kan fälla avgörandet. Inte
– nu kommer det! – där fabriksteam har egna depåer - och
rullande verkstäder följer de tävlande. Då kan de ju fresta sina
bilar till det yttersta för att när något går sönder vips bli
klara för start igen, när verkstadsbilen har hunnit fram och
grejat det.
Det bästa exemplet på vad jag menar
är Carrera Panamericana Mexico. Eller
– som det kallas på engelska – Mexican Road Race.
Ganska snart utvecklades det
till det som jag inte gillar lika mycket (enligt ovan). Men, bästa
läsare eller ”follower” (heter det väl nu),
det
är det allra första Mexican Road Race (MRR) år 1950, som
det ska handla om!
Sex avsnitt kommer under sommaren
som separata inlägg, kanske inte direkt efter varandra – men ändå.
Foton ur en häftad redogörelse på gulnat papper, som utkom samma
år. Inte så god kvalitet, men det hör liksom till, tycker jag.
Jag
har komprimerat det hela till nedanstående kapitel.
1
Allmän info om MRR – när, var och varför, anmälan, priser,
karta m m.
2
Regler och faktorer, som påverkade. Funderingar och förberedelser.
3
Genomförandet. Vägarna, olika delsträckor etc.
4
Personliga öden, bl a en skicklig tjurfäktarhustru.
5
Avåkningar – orsak och verkan.
6
Hur det gick till slut.
-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------
MEXICAN ROAD RACE 1950
Mexikanska
staten ville 1950 visa upp att det byggts färdigt en helt farbar väg
från Ciudad Juarez vid USA-gränsen i norr (med amerikanska El Paso tvärsöver gränsen) till en liten
by vid gränsen mot Guatemala i söder.
Man beslöt att arrangera ett 350 mil långt landsvägslopp för bilar längs denna väg som var delvis asfalterad, delvis grusväg.
Man beslöt att arrangera ett 350 mil långt landsvägslopp för bilar längs denna väg som var delvis asfalterad, delvis grusväg.
Inbjudningar skickades till Syd-
och Nordamerika och till Europa. Man körde nio delsträckor på sex
dagar. Vid nattuppehållen fick man jobba med däckbyten, översyn
och eventuella reparationer vilket tog sin rundliga tid. De flesta
blev tröttare och tröttare för varje dag. Ofta var co-drivern en
kompis med sämre vana – eller ens hustru som tyckte det skulle
vara en kul grej. Mera om detta efter hand.
Man tävlade om sammanlagt 38 000 dollar, varav segraren skulle få största delen. Hälften skulle räcka till 6 stycken nya Cadillac 1950. Priser för varje delsträcka fanns också. Startavgiften var 265 dollar. Det låter lite, men det var verkligen ett annat penningvärde då!
Man tävlade om sammanlagt 38 000 dollar, varav segraren skulle få största delen. Hälften skulle räcka till 6 stycken nya Cadillac 1950. Priser för varje delsträcka fanns också. Startavgiften var 265 dollar. Det låter lite, men det var verkligen ett annat penningvärde då!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar