Detta är del 2 om USA efter kriget. Del 1 - v.g. se bildarkiv 2012-06-03.
Skrev där om alla ”soldiers” som kom hem 1945
och hade samma heta dröm:
ett jobb, en bil, en
hustru, ett hus.
Låt oss fortsätta ytterligare en stund med bilarna.
Några bilfabrikanter
kom med nya modeller – Studebaker och Kaiser/Frazer har redan beskrivits i
förra inlägget.
1948 kom Hudson med sin ”limpa” – ”step down model”, som den kallades over there. En lägre bil men med samma utrymme, eftersom golvet placerats lägre än sidobalkarna.
1948 kom Hudson med sin ”limpa” – ”step down model”, som den kallades over there. En lägre bil men med samma utrymme, eftersom golvet placerats lägre än sidobalkarna.
Ny design levererades också av Nash med modell Airflyte
som tog bort flyglarnas hjulöppningar!!! Hjulen fanns förstås där, men en bit innanför,
eftersom man ju måste ha plats för hjulbyte. Vändradien blev väl ingen höjdare,
precis. Airflyte blev kortlivad, men hjulöppningarna förblev ändå betydligt förminskade
på de fortsatta modellerna.
Men mest bekant är ju
Fords 49-kaross med de släta sidorna
– något som andra fabrikanter tog efter, men långt senare. Det modellbytet
innebar ett tvärt slut på alla tidigare tankegångar.
Man började från scratch.
Det påminner om 1927, när T-Forden skulle ersättas av en ny
modell. Henry stängde fabriken för anpassning till den nya modell A som ännu ej
fanns - ens som ritning. Alla avskedades under denna tid utan produktion, men
återanställdes tillsammans med många flera, när trumfesset Ford A började
spottas fram (1928).
Ford 49:an blev
stilbildare för årtionden framåt. Men vi ska inte glömma Kaiser (se del 1), som
egentligen var före med samma karossidé.
Ford sa också adjö till de tvärliggande fjäderpaketen, som
hängt med sen 20-talet.
Produktionsstressen
(man hade räknat rätt på att bli före Chevrolet) innebar sämre kontroll. De
många återkommande småfelen (läckor vid regn, skrammel, saker som lossnade etc)
kom köparna att hellre önska sig ett
enda större fel, som kunde åtgärdas
en gång för alla…
De flesta andra bilar
såg gammalmodiga ut bredvid den nya Forden, som blev ett bevis på att
framtiden redan var där. Det blev imponerande 941 000 sålda under 1949.
Dessutom ett antal ”överblivna” 48:or.
På motorsidan glänste
Cadillac med sin nya V8 med
toppventiler, 7% starkare och med 14% lägre bensinförbrukning.
En bortglömd innovation hos Kaiser – en tvådelad baklucka. Modellen hette Vagabond. Den försvann snabbt.
Kändes kanske för avancerad på sena
40-talet.
(Volvo tog många år senare upp ”det tvådelade
konceptet” och den 17 februari 1962
premiärvisades den nya Volvo Amazon Combi – en succé!)
Låt oss återgå till den
inledande visionen!
Jobb fanns i
överflöd – fredsproduktionen gick igång för fullt. Bilarna var sålda redan när
de kom av bandet. Redan påskrivna order räckte mer än väl för att ge
bilarbetarna trygghet. Egentligen frossade man i tillverkning av i stort sett
allt (t ex kylskåp) – med ny design.
Men den vilda
äktenskapsmarknaden kräver en alltför omfattande redogörelse. Den blir
alltså överhoppad till förmån för
vad som gjorde ”drömmen”
komplett – ett eget hus!
Här byggs inte för svåra vintrar - utan
enklare villor, men det duger fint! Hundratals hus klara för inflyttning – och nästa
dag lika många!
Klicka absolut för större boombilder! |
En liten del (Obs!) av
en större panoramabild över en samtida förort utanför Los Angeles.
Man ser större byggnader med p-platser intill.
Det är KÖPCENTRUM. Det
byggdes skolor och kyrkor. Man förstår verkligen, att ett sånt samhälle är otänkbart
utan bil. Dessa stora
områden är mer eller mindre övergivna under dagen. Barnen på dagis eller i
skola och föräldrarna på jobbet. Det enda som hörs och märks är
polisbilarna, som gör sina rundor. Läste om en svensk på besök, som mitt på
dagen fördrev tiden med en promenad. Han upptäcktes av en polisbil, och det
blev en tur till polisstationen för noggrann förklaring. En ensam person till
fots mitt på dagen! – unikt och misstänkt!
Vidsträckt bebyggelse fungerar helt enkelt inte UTAN BILEN!
Och dit har vi här hemma också hunnit idag. Att begränsa, förhindra och tyvärr! fördyra
- det bromsar oss. Jag tror (och många med mig) att om bränsleskatten avsevärt sänks – blir det en
”vitamininjektion” för Sverige. Att kunna förflytta sig billigt i vårt
glesbefolkade land borde vara en ledstjärna.
Då kanske en och
annan ort, som nu förtvinar, blommar upp igen!
Billigare transporter (långa avstånd i Sverige!) ger också
billigare varor! Folk köper alltså mera – det går bättre för alla företag =
fler anställda osv.
Att det ska vara så svårt att genomföra en
sänkt bränsleskatt!
Bilder bl a ur Bilen i
Amerika och (Ford Coupe) ur P Haventons böcker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar