torsdag 7 juni 2012

USA 1948-49 - full fart framåt!


Detta är del 2 om USA efter kriget. Del 1 - v.g. se bildarkiv 2012-06-03.
Skrev där om alla ”soldiers” som kom hem 1945 och hade samma heta dröm:
ett jobb, en bil, en hustru, ett hus.  
Låt oss fortsätta ytterligare en stund med bilarna.

Några bilfabrikanter kom med nya modeller – Studebaker och Kaiser/Frazer har redan beskrivits i förra inlägget.
1948 kom Hudson med sin ”limpa” – ”step down model”, som den kallades over there. En lägre bil men med samma utrymme, eftersom golvet placerats lägre än sidobalkarna.
Ny design levererades också av Nash med modell Airflyte som tog bort flyglarnas hjulöppningar!!!  Hjulen fanns förstås där, men en bit innanför, eftersom man ju måste ha plats för hjulbyte. Vändradien blev väl ingen höjdare, precis. Airflyte blev kortlivad, men hjulöppningarna förblev ändå betydligt förminskade på de fortsatta modellerna.











 
Men mest bekant är ju Fords 49-kaross med de släta sidorna – något som andra fabrikanter tog efter, men långt senare. Det modellbytet innebar ett tvärt slut på alla tidigare tankegångar.
Man började från scratch.
Det påminner om 1927, när T-Forden skulle ersättas av en ny modell. Henry stängde fabriken för anpassning till den nya modell A som ännu ej fanns - ens som ritning. Alla avskedades under denna tid utan produktion, men återanställdes tillsammans med många flera, när trumfesset Ford A började spottas fram (1928).

Ford 49:an blev stilbildare för årtionden framåt. Men vi ska inte glömma Kaiser (se del 1), som egentligen var före med samma karossidé.
Ford sa också adjö till de tvärliggande fjäderpaketen, som hängt med sen 20-talet.
Produktionsstressen (man hade räknat rätt på att bli före Chevrolet) innebar sämre kontroll. De många återkommande småfelen (läckor vid regn, skrammel, saker som lossnade etc) kom köparna att hellre önska sig ett enda större fel, som kunde åtgärdas en gång för alla…

 
















De flesta andra bilar såg gammalmodiga ut bredvid den nya Forden, som blev ett bevis på att framtiden redan var där. Det blev imponerande 941 000 sålda under 1949. Dessutom ett antal ”överblivna” 48:or.

På motorsidan glänste Cadillac med sin nya V8 med toppventiler, 7% starkare och med 14% lägre bensinförbrukning.



























  

En bortglömd innovation hos Kaiser – en tvådelad baklucka.  Modellen hette Vagabond. Den försvann snabbt. Kändes kanske för avancerad på sena 40-talet.
(Volvo tog många år senare upp ”det tvådelade konceptet”  och den 17 februari 1962 premiärvisades den nya Volvo Amazon Combi – en succé!)

Låt oss återgå till den inledande visionen!

Jobb fanns i överflöd – fredsproduktionen gick igång för fullt. Bilarna var sålda redan när de kom av bandet. Redan påskrivna order räckte mer än väl för att ge bilarbetarna trygghet. Egentligen frossade man i tillverkning av i stort sett allt (t ex kylskåp) – med ny design.

Men den vilda äktenskapsmarknaden kräver en alltför omfattande redogörelse. Den blir alltså överhoppad till förmån för
vad som gjorde ”drömmen” komplett – ett eget hus!

Knappast någonsin, vare sig förr eller senare, har det funnits en liknande byggboom. De som upplät mark blev miljonärer, likaså byggföretagarna. Och byggjobben (liksom nyss nämnda biljobben) säkrades för åratal framåt.
 
Här byggs inte för svåra vintrar - utan enklare villor, men det duger fint! Hundratals hus klara för inflyttning – och nästa dag lika många!

















Klicka absolut för större boombilder!
 




 

















 En liten del (Obs!) av en större panoramabild över en samtida förort utanför Los Angeles.
Man ser större byggnader med p-platser intill. 
Det är KÖPCENTRUM. Det byggdes skolor och kyrkor. Man förstår verkligen, att ett sånt samhälle är otänkbart utan bil.  Dessa stora områden är mer eller mindre övergivna under dagen. Barnen på dagis eller i skola och föräldrarna på jobbet. Det enda som hörs och märks är polisbilarna, som gör sina rundor. Läste om en svensk på besök, som mitt på dagen fördrev tiden med en promenad. Han upptäcktes av en polisbil, och det blev en tur till polisstationen för noggrann förklaring. En ensam person till fots mitt på dagen! – unikt och misstänkt!

Vidsträckt bebyggelse fungerar helt enkelt inte UTAN BILEN!
Och dit har vi här hemma också hunnit idag. Att begränsa, förhindra och tyvärr! fördyra - det bromsar oss. Jag tror (och många med mig) att om bränsleskatten avsevärt sänks – blir det en ”vitamininjektion” för Sverige. Att kunna förflytta sig billigt i vårt glesbefolkade land borde vara en ledstjärna.
Då kanske en och annan ort, som nu förtvinar, blommar upp igen!
Billigare transporter (långa avstånd i Sverige!) ger också billigare varor! Folk köper alltså mera – det går bättre för alla företag = fler anställda osv.
Att det ska vara så svårt att genomföra en sänkt bränsleskatt!

Bilder bl a ur Bilen i Amerika och (Ford Coupe) ur P Haventons böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar