tisdag 5 augusti 2014

Rena rama verkligheten - mitt inne i filmen!


Att producera flygfilmer med handling förlagd till åren 1939-45, dvs Andra Världskriget, är idag förenat med vissa problem. Allt som behövs finns inte på plats längre. Men datortekniken finns! Något bombplan - från ett museum, förstås – under flygning kan förmeras till önskat (stort) antal etc.

Men under själva kriget fanns allting till hands hur lätt som helst. Många spelfilmer rentav spottades ut till en förväntansfull publik. Båda sidor filmade för propaganda till 'dom därhemma'.

Tysk filmaffisch från kriget med Messerschmitts jaktplan som trygga symboler.


 

















Ett otal dokumentärfilmer hjälpte till. Äkta avsnitt ur sådana filmer klipptes in i handlingen, där det passade. Publiken kom sannerligen nära verkligheten!

 
















Ur Howard Hawks' film Air Force (Luften är vårt liv) från år 1943. Bombplanet Boeing B17, en s k Flygande Fästning, på landningsbanan i djungeln.

 
En flygfilm med ett hangarfartyg inblandat kunde göras 'verklig' även efter freden. Varenda start och landning på de amerikanska fartygen filmades kriget igenom, dels för undervisning, dels för att efteråt kunna se vad som gick snett, om en olycka inträffade.

 


















Planet, en Grumman F6F Hellcat, är klart för start från sitt hangarfartyg. Filmen, William Wyler's The Fighting Lady (Havets drottning, 1944), skildrade det dramatiska livet på ett hangarfartyg i strid. 
 
  • En film med alltför djärva piloters nonchalans är lätt att hitta dokumentärt material till. En alltför snabb anflygning resulterar kanske i en krasch i havet, om planet sattes ned för sent. Men piloten kunde också vara sårad – eller planet skadat - med tragiskt resultat.
I filmen gavs kanske svaret - med inklippt, autentiskt material.

Ill. ur Bertil Skogsbergs 'På filmens vingar'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar