måndag 11 augusti 2014

Gengasen - vår räddning!

















 Torget i Nyköping under 1940-talet.

Gengasen – med kol eller ved i grytan – gav lösningen till fortsatt biltrafik under krigsåren. Det hade varit otänkbart utan våra skogar.

Motorernas effekt minskade visserligen med runt 50% men det var ingenting att göra åt. Aggregaten monterades i allmänhet baktill. Även helt friliggande förekom - på en pivotvagn som ett enhjuligt släp.
Källe-aggregatet, döpt efter konstruktören, monterades framtill. 
Källe behöll enligt uppgift motorstyrkan något bättre än de andra.
På bagageräck på taket placerades säckar med 'reservbränsle' vid längre resor.

Nu till vykortet. Lustigt att alla tre aggregattyperna visas just på detta kort! Den mest skymda bilen lär ha aggregatet framtill. Därnäst ser vi den friliggande typen på pivotvagn (vanligast på Volvo). Och närmast fotografen det baktill monterade.
Samtliga tre bilar tycks vara 7-sitsiga och antagligen taxibilar.
(Klicka för större format!)

Historiskt krigstillägg.
Man hade successivt (sedan 20-talet) lämnat veden och övergått till koks med högre värmevärde men farligare och smutsigare rök. Koks är en stenkolsprodukt. Sverige saknade stenkol. Det blev därför vår främsta importvara från Hitler-Tyskland.
I byte lämnade vi vår fina järnmalm, som gav minst 700 kg rent järn på varje ton malm. Motsvarande mängd malm från de tyska och franska gruvorna gav bara hälften.
De tyska malmtransporterna från Luleå lotsades av våra minsvepare genom svenska farleder för säkerhets skull. Vi var ju neutrala, hette det.
Våra skogar gav oss all ved, men den behövde därigenom inte ersätta all koks. Importen fortsatte alltså trots kriget – om också något förminskad.
Vi stödde därigenom tysk krigsindustri. Men vi hjälpte britterna också – med kullager från SKF.
Fast det är en annan historia!

2 kommentarer:

  1. Som vanligt ett mycket intressant inlägg!

    SvaraRadera
  2. Håller med Larsson! Ska tipsa de vuxna sönerna och barnbarnet att läsa. Nyttig kunskap!
    Bästa hälsningar / Per

    SvaraRadera