lördag 30 augusti 2014

BMW R 55

Till ens förflutna hör även några motorcykelperioder. Efter den första (under några år) på 50-talet, med en militär överskotts-mc - se etikett Motorcyklar - inföll nästa i mitten av 70-talet. Då hyrde jag ett garage i Bromma för fyra (veteran)bilar – dock med bara två portar. Jag stod för hyran men hyrde ut två platser till kompisars bilar. Tyckte väl att en mc också kunde få rum, så jag blev plötsligt ägare till en Matchless -54, en G80, under någon månad bara, men ändå.

Men runt 20 år senare blev det en ny period, faktiskt nästan två år. Det var en BMW R55 den gången. Bilderna nedan visar en avfärd till stugan i Hälsingland. Trevliga grannar visar sitt intresse. 

















Kände att de gamla hobbybilarna fick lugna ner sig ett tag. Blev medlem i MCHK, Motorcykelhistoriska Klubben, och deltog i Stockholmssektionens evenemang. Ritade en mall åt dem för segrardiplom vid rallyn. Som vinjettbild valde jag en gammal HD i silhuett med passagerare. Sektionen bad att få använda den som sin logga. Det gick jag med på. Används den fortfarande, månntro? Det var ju ett tag sen.
 























Det blev rallydeltagande i Hälsingland också. Men till slut kom det som jag egentligen anat skulle komma. Nämligen problemet att inte kunna samtala med någon (eller flera) under resans gång. Eventuell passagerare på mc kan ju göra sig påmind med överenskomna koder, men det är ju litet andefattigt. Nu för tiden pratas det ju genom sändare och mottagare, fastän man har kroppskontakt. Det är skillnad.
Jag återvände alltså till veteranbilarnas värld igen.

Trots det ovan anförda drabbades jag av ännu ett återfall till detta sköna, basala sätt att förflytta sig - för inte ens tio år sen.
Det tar vi nog en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar