tisdag 6 mars 2012

Unika bensinstationer


 Många kollar på bensinstationer, mest bilder från förr, förstås, men ofta också hur samma stationer ser ut idag. Mest dokumenterade tycks vara (gamla) bensinstationer på landsbygden och i normalstora städer.
I storstädernas centrala delar har bensinstationerna försvunnit i allt raskare takt, dels genom rivning inför nybyggen, dels med tanke på brandrisken med stora hus intill eller rent av ”ovanför”.  I böcker om Stockholms historia, som kom ut före bloggandets tid, finns gamla bensinstationer ibland redovisade.
Minst dokumenterade är nog storgaragens bensinstationer. De kunde ligga någon våning ner i underjorden. Där var det ont om plats bland verkstäder och parkerade bilar. Ibland byggdes därför en vändskiva, där bilarna behändigt ”vreds in” till lämplig pump. Chaufförerna slapp backa. Bakåtsikt saknades ju i stort sett på alla sedanmodeller, tills Studebaker (1947) och även andra, bl a Ford (1949), kom med de s k pontonkarosserna. Inte så mycket avgaser, när man slapp manövrera, och en mindre stressad personal.
Bilden (E Collin) från ett garage i Sundbyberg. Ej i bruk.


















 Men även i gatuplanet kunde man finna vändskivor för tankning. Även om stationen är nedlagd, kan vändskivan finnas kvar.
Infarten till Ostermans marmorhallar (Sthlm) från Grev Turegatan hade sin bensinstation i gatuplanet.   I senaste numret av tidningen Riksettan finns ett enastående foto av hur det såg ut då.  Men den fick inte vara kvar. I stället byggdes en affär på i stort sett samma yta.






































 

Alldeles utanför affärsväggen vid infarten har asfalten spruckit längs vändskivans gamla ytterkant. Det här är ett färskt foto. Man har helt enkelt asfalterat direkt ovanpå vändskivan! Större delen finns under affärens golv. Den nya tiden har bryskt trängt undan den gamla!

Onekligen ligger det något av modern arkeologi över detta inlägg, eller hur? I de äldre stockholmsmiljöerna finns mycket att hämta! 



6 kommentarer:

  1. Saknar dom fantasi? En snurrande skoaffär hade ju varit hur häftigt som helst!

    SvaraRadera
  2. Ja, varför inte? När får vi se det? Då minns vi att du var först med idén!

    SvaraRadera
  3. Verkar som om alla utom JAG som tipsat om det hela kan se bilderna från Grev Turegatan. Spela roll, jag har dem ju redan!
    Fortfarande används vändskivor för bilar - på sina håll i jordens innandöme! Har dimmiga minnen av stora snurrande montrar i t ex skyltfönster - ett slags jätte-CAVALETTER! Även mycket stora snyggt fernissade snurrande runda skyltskåp stod bl a på Hornsplan så länge densamma existerade....

    SvaraRadera
  4. Nåja, DESSA foton på spricka och affär har jag själv tagit.

    SvaraRadera
  5. The Shoe must go on-butiken känner man ju igen, nästan hemma på min gata i stan. Här har många försökt få affärerna att gå ihop, men hittills har alla misslyckats :).
    Men nu till Ostermans? Låg inte den på Birger Jarlsgatan 18???

    SvaraRadera
  6. På Birger Jarlsgatan låg den fina huvudentrén med med bil(ar) i skyltfönstret. Bilarna hade en egen entré från Grev Turegatan.

    SvaraRadera