onsdag 30 november 2011

En förvånad insändare ...


 --- det var jag, det!  Jag hade skrivit en insändare till tidningen MOTOR och fick den införd med titelbild av ingen mindre än  BEVERLOO - deras eminente tecknare!

 Jag propagerade för att man satt säkrare i en amerikanare än i de då så vanliga småbilarna som VW, Austin, Opel osv.   
Jag var trött på allt som skrevs om säkerhetsbälten, vägegenskaper och allmän smidighet.  Jag menade att man i händelse av krock satt säkrare i en tyngre bil än i en mindre (men framför allt lättare) bil. Det drällde av småbilar, så sannolikheten för att krocka med en mindre bil var ju större, jämfört med att råka krocka med en jämlike. Man köper ju inte bil för att krocka, kan man invända – men, men …

Det var förstås en kostnadsfråga, men nypriset på en Opel Rekord (exempelvis) motsvarade en inte alltför gammal amerikansk bil. Jag skrev faktiskt: ”Köp en bättre begagnad "amerikan" – och överlev!”

Beverloo skojar till det med en amerikanare i bredaste laget med kommandobrygga och kikarspaning. Klicka på bilden! 

Bara hälften av mitt resonemang kom med i tidningen. 
Men roligt blev det – och jag känner mig fortfarande hedrad!


3 kommentarer:

  1. Jag känner igen resonemanget, fast då från år 2003 då jag var 18 år och tog körkort. Då var det "Köp en begagnad Volvo så varken du eller den går sönder om olyckan är framme"
    Jag kör faktiskt fortfarande samma volvo 740, nöjd och glad!

    SvaraRadera
  2. Ligger mycket i resonemanget...

    SvaraRadera
  3. Tänk vad rätt du tänkte, åker man stor jänk är det ju resan som är målet eller hur?

    SvaraRadera