Koppartranspumpar dök inte upp förrän 1953, så det borde bara vara ägare fr o m vintern 1953-54, som kunde komma ifråga.
Huvkråkan, som döljer kylarens påfyllningsrör, är avskruvad. Lelle kollar att nivån är korrekt. Snart bär det iväg igen. Raggarbilarna på 50-talet såg ut så här! |
Den siste ägaren i raden, Uno Jansson, köpte De Soton i februari 1956. Han befanns vara en barndomskompis till min svåger! Båda bodde i Hjorthagen vid vägen till Lidingö. Jag får veta, att en annan kompis till denne Uno Jansson, nämligen Lennart Åström (Lelle kallad), är den som oroar sig för kylarvattnet. (Fotot är från vintern -56, helt korrekt.)
Därmed är den okände kylarkontrollanten på fotot avslöjad!
Förresten - vilket underligt sammanträffande!
Uno vid sin stockcar-bil. En häftig sport på 50-talet. |
Uno körde stock-car på lediga stunder. Han ägde flera bilar av Mopar-släktet och flyttade motorer och andra delar mellan bilarna i takt med förbrukningen. Däremellan handlade det förstås också om bilturer med kompisar och trevliga tjejer.
De Soton ställdes av redan i mars och skrotades för gott fyra år senare, dvs 1960.
Samtliga ägare enligt Bilregistret
Ägare nr 1 20/8 1931 Oskar Johansson, Stureby (Stockholmsförort ”söder om Söder”, som man sa).
Ägare nr 2 25/11 1933 Karl Johansson – också Stureby, t o m samma gatuadress.
Ägare nr 3 31/12 1937 källarmästare Harry Wallander på Frejgatan.
De Soton avställdes 14/11 1939, ungefär två månader efter andra världskrigets utbrott.
Återregistrerad 25/4 1946, fortfarande med Wallander som ägare.
Ägare nr 4 först i september 1953, Nils Nordholm från Hägersten – också en förort söder om Stockholm.
Ägare nr 5, den 10 januari 1956, blev Roland Philblad, boende i Enskede (inte långt från Stureby).
Ägare nr 6, 13/2 1956, bara en månad senare, UNO JANSSON, Motalavägen i Hjorthagen, alldeles norr om Stockholm.
Uno Jansson kvarstår som ägare, tills bilen skrotas i januari 1960.
Till sist:
De Sotons livstid blev alltså 29 år med sammanlagt sex ägare.
Möjlig ytterligare forskning – att leta salu-annons i DN jan-febr 1956 om De Soton. Vad var priset?
Fantastisk bild! Kul att du hittade lite historik om bilen
SvaraRadera