lördag 2 maj 2015

190SL - Hals und Beinbruch!

Kanske någon besökare kommer ihåg att jag i juli 2013 aviserade, att jag skulle hjälpa till med att montera tillbaka en renoverad motor? Det gällde en Mercedes 190 SL från sent 50-tal. Det lyckades, men sedan dess har mycket kommit emellan, och monteringen av allt annat, som hör till, återstår fortfarande, exempelvis förgasarna, fördelaren, startmotorn, diverse eldragning m m. Men den är omlackad (svart som förut) och har en superb, ny inredning i läder och renoverade bromsar. Suffletten duger och en hardtop hör till. Och alla delar finns i fint skick.






Okej så långt, men nu har min vän, som äger det mesta av bilen - och som har reparerat och renoverat alla slags bilar i sitt liv – tröttnat.
Så den blev såld på själva valborgsmässoafton. Till en svensk, faktiskt, som hann före några tyskar.
Systemet med handpenning – nix! Betala rubbet eller avstå!


Ett visst vemod känner jag, men som historiker har jag lätt för tillbakablickar med tillhörande oro för läget idag. Vi har Ukrainas krig och kris, där Baltikum står på tur. Vi har Mellanösterns kaos, där starka arabländer står bakom det mesta. Vi har många oljeproducenter däromkring. En ytterligare skärpning och en bensinransonering är inte långt borta. De bensinslukande gamla bilarna blir stående.
Vem orkar då bry sig om en Mercedes Cab, som är långt ifrån körbar? Nog bäst som skedde, även om det aldrig blev av att få köra den.

En gång på 60-talet körde jag en 190SL någon mil. Dagen innan hade en bilhandlare bjudit mig på en provtur i en 300SL (med de bekanta dörrarna/måsvingarna). Därför kändes 190an som en blek kopia trots stenhårda sportstolar (hette dom Rekaro?).
Men 190SL är idag eftersökt och betraktas som en mycket vacker MB-modell.

PS - - - Överskriften, ungefär "bryt hals och ben", är ett skämtsamt tyskt 'lycka till' - ungefär som vår lyckospark där bak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar