måndag 25 maj 2015

D-Rad - en användbar motorcykel

D-Rad med förste ägare och glada passagerare med katt.

D-Rad 1926
496 cc, fyrtakt, 3-växlad, 10 hk. Motor och låda i en enhet, s k blockmotor. Tillverkades 1921-33, fabriken övertogs av NSU.
En god vän till mig, Sven Karlsson, Kilafors, blev andre ägare till denna D-Rad år 1983. Inga större problem vid renoveringen, men lock till verktygslådan och bensintanken måste tillverkas. D-Rad var ju sällsynt i Sverige, så att leta efter lock kom inte på tal.
(Klicka på bilderna för större format!)

Ur försäljningsbroschyren. En del att välja på! En täckt droskversion erbjöds också.   
Färdigrenoverad skulle denna unika maskin ”invigas” med Skåne Rundt år 1986 – Svens första deltagande i denna klassiska tävling. (Det har blivit 23 gånger sen dess, oftast med Norton -28.) Det blev ingen defilering, precis. Vid Brösarps backar – ingen kompression! En ventil hade hängt sig. Enkelt att åtgärda, eftersom cylinder och topp skruvas av i ett stycke. Det fixades och Sven kom i mål – försenad men ändå rätt nöjd. Det kunde ha varit värre.

(Ett av Kornknarrens tidigare bidrag i 'MCHK-tidningen', Motorcykelhistoriska Klubbens utgåva.)

1 kommentar:

  1. Hej, skulle vara intressant att komma i kontakt med ägaren, min bror höll på att renovera en R0/5 från 1927, min bror avled i början på April och jag letar info och ev. värde på den.

    SvaraRadera