måndag 27 april 2015

Dags för ett ånglok igen!


JÄDRAÅS-TALLÅS JÄRNVÄG

- en 5 km lång museijärnväg i nordvästra Gästrikland – med trafik vissa söndagar sommartid.
Loket, nr 9 Tallås, är byggt 1898.

Från denna bana har jag ett dystert reseminne. Trots förkylning i kroppen följde jag en gång med gode vännen Sven i hans välrenoverade Plymouth 36:a alla milen till Jädraås. Denna sommarsöndag var en varm dag. Fastän det var täckta vagnar, kändes de som öppna, eftersom inget fönster var stängt. Det blåste friskt och alla andra njöt av att få värmen bortfläktad.
Min förkylning övergick till lunginflammation med den högsta feber jag haft i vuxen ålder. Hade det varit på 30-talet, hade jag varit illa ute. Men dagens botemedel, penicillinet, gjorde verkan, särskilt som det innebar ett överraskningsmoment mot min kropp, som endast ett fåtal gånger behövt stifta bekantskap med sådant läkemedel. 
Senare blev det vaccination – så var det avklarat för överskådlig tid.

Men ingen skugga må falla över denna trevliga ångtågsresa, som många entusiaster arbetar för att kunna erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar