söndag 20 juli 2014

Extravaganza - en totalupplevelse i retrovärlden!

Så var det tänkt, och så blev det också.
På 70-talet tände klubbkommittéerna ibland på idéer, som skulle ge medlemmarna (och även andra intresserade) något mera exklusivt än de nostalgirallyn och vanliga bilträffar, som redan förekom då och då.
Med – enligt uppgift – förebilder i England skapades Extravaganza med samarbete mellan järnvägs-, spårvägs- och veteranbilsfolket med ballong- och ångbåtsfolket i gott sällskap. Det blev ett evenemang , som var annorlunda mot det dittills upplevda. Men det 'kördes' i samma form endast under två år, 1972-73.
Med Extravaganza kunde man själv uppleva alla ovannämnda ingredienser samma dag!

Från Stockholms centralstation avgick ett äldre tågsätt, draget av ånglok. Det var alltså normalspårigt – rejäla grejor! Man klev av vid Stålboga. Där mötte gamla bussar och bilar, som förde passagerarna vidare någon mil till Malmköping. Där kunde man pröva spårvagn, trådbuss, museijärnväg och t o m varmluftballong. Man handlade i retrobutik och kunde äta en bit mat på Värdshuset
Efteråt bar det i motsatt ordning iväg till Mariefred för ångbåtsresa ända till kajen intill Hufvudstadens Stadshus.
Deltog man med egen (veteran)bil från Stockholm, så missade man ju ångtåget och ångbåten, men det var trevligt ändå. En äldre bensinmack fanns också. Såvitt jag minns, kunde man även göra tvärtom – dit med båt och hem med tåg.
Automobilhistoriska Klubbens idéspruta, Carl-Erik Asp, var en av de entusiastiska arrangörerna. – I de flesta fall jobbade alla utan mera ersättning än en bit mat, om ens det. Det var roligt att vara med, helt enkelt!


            
Ångloket samlar sig för avgång från Sthlm C. - Det hörs!
Extravaganza hade plockats in mellan de ordinarie avgångarna. Det skulle nog inte vara lika lätt idag. På perrongen märks kolröken som förr i tiden.
      













Tåget inkommer till Stålboga station någon mil från Malmköping.
 










Vagnarna representerar nedlagda järnvägsbolag. Här sitter man i en vagn från Oxelösund-Flen-Wästmanlands Järnväg.
Veteranbilarna mötte upp, här t o m Rolls-Royce och Mercedes Cabriolet från 30-talet.
Varmluftballongerna var redo.
Väl framme i Malmköping väntade bl a spårvagnar och trådbussar.
Äldre bensinpumpar betjänar FIAT 501 c:a 1923 (trol ägd och körd av Iris Härnström) samt Willys 77 från c:a 1935.



Från Mariefred anträddes återresan till Stockholm. Två ångbåtar är beredda.
 Närmaste paret, Bella & Bernhard Håkansson från Mönsterås, vinkar glatt.

En upplevelserik dag är över!


TILLÄGG
apropå Pers kommentar med vink om Tekniska Muséets ev medverkan.

Nu är det så att Tekniska Muséet (i Stockholm) har arrangerat (eller varit delaktig i) liknande saker ett antal gånger under de fyrtio år som gått. Men eftersom själva museibyggnadens läge styrt evenemangen, så har det där med järnväg inte passat in.
Ändå ordnade man 1974 ett 3:e Extravaganza i och på områden omkring muséet. Även flera flygjubileum i muséets regi på (Ladugårds-)Gärdet har påmint om gamla tider.
Tekniska Muséets teknikentusiast Gert Ekström har styrt och ställt med motorhistoriska retroevenemang i många år.
Teknikhistoria omfattar ju så mycket – även t ex vävstolsteknik!
Flygplan, bilar, båtar och ballonger ligger inte alltid i frontlinjen. Dessutom har de klubbar, som kunde hjälpa till, så många egna evenemang, att orken knappt räcker ens till dem.
Men vi ska inte frånkänna alla klubbar deras nytänkande! Fyrtio år har gett många retroevenemang med marknader och möten, påspädda med charmtävlingar, auktioner, flyguppvisningar osv.
 
Knappast dock någon där man åker ångtåg dit och  ångbåt hem.
Tack till alla som visade vägen!

  
En gammal Lincoln går i mål.   Hurra!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Så trevlig!!
    Jag föreslår Kornknarren att ta upp frågan med Tekniska Museet att göra/organisera motsvarande nästa sommar. -kompletterat med lite flyg av olika slag, förstås.

    SvaraRadera
  3. Förslaget kommenteras nederst i inlägget (Tillägg).

    SvaraRadera