Så
var det tänkt, och så blev det också.
På
70-talet tände klubbkommittéerna ibland på idéer, som skulle ge
medlemmarna (och även andra intresserade) något mera exklusivt än
de nostalgirallyn och vanliga bilträffar, som redan förekom då och
då.
Med
– enligt uppgift – förebilder i England skapades Extravaganza
med samarbete mellan järnvägs-,
spårvägs- och veteranbilsfolket med ballong- och ångbåtsfolket i
gott sällskap. Det blev ett evenemang , som var annorlunda mot det
dittills upplevda. Men det 'kördes' i samma form endast under två
år, 1972-73.
Med
Extravaganza kunde man själv uppleva alla ovannämnda ingredienser
samma dag!
Från
Stockholms centralstation
avgick ett äldre tågsätt, draget av ånglok. Det var alltså
normalspårigt – rejäla grejor! Man klev av vid Stålboga.
Där mötte gamla bussar och
bilar, som förde passagerarna vidare någon mil till Malmköping.
Där kunde man pröva spårvagn, trådbuss, museijärnväg och t o m
varmluftballong. Man handlade i retrobutik och kunde äta en bit mat
på Värdshuset
Efteråt
bar det i motsatt ordning iväg till Mariefred
för ångbåtsresa ända till kajen intill Hufvudstadens Stadshus.
Deltog
man med egen (veteran)bil från Stockholm,
så missade man ju ångtåget och ångbåten, men det var trevligt
ändå. En äldre bensinmack fanns också. Såvitt jag minns, kunde
man även göra tvärtom – dit med båt och hem med tåg.
Automobilhistoriska
Klubbens idéspruta, Carl-Erik Asp,
var en av de entusiastiska arrangörerna. – I de flesta fall
jobbade alla utan mera ersättning än en bit mat, om ens det. Det
var roligt att vara med, helt enkelt!
Ångloket
samlar sig för avgång från Sthlm C. - Det hörs!
Extravaganza
hade plockats in mellan de ordinarie avgångarna. Det skulle nog inte
vara lika lätt idag. På perrongen märks kolröken som förr i
tiden.
Tåget
inkommer till Stålboga station någon mil från Malmköping.
Vagnarna
representerar nedlagda järnvägsbolag. Här sitter man i en vagn
från Oxelösund-Flen-Wästmanlands Järnväg.
![]() |
Veteranbilarna
mötte upp, här t o m Rolls-Royce och Mercedes Cabriolet från
30-talet.
|
![]() |
Varmluftballongerna
var redo.
|
![]() |
Väl
framme i Malmköping väntade bl a spårvagnar och trådbussar.
|
![]() |
Äldre
bensinpumpar betjänar FIAT 501 c:a 1923 (trol ägd och körd av Iris
Härnström) samt Willys 77 från c:a 1935.
|
Från
Mariefred anträddes återresan till Stockholm. Två ångbåtar är
beredda.
Närmaste
paret, Bella & Bernhard Håkansson från Mönsterås, vinkar
glatt.
En upplevelserik dag är över!
TILLÄGG
apropå
Pers kommentar med vink om Tekniska Muséets ev medverkan.
Nu
är det så att Tekniska Muséet (i Stockholm) har arrangerat
(eller varit delaktig i) liknande saker ett antal gånger under de
fyrtio år som gått. Men eftersom själva museibyggnadens läge
styrt evenemangen, så har det där med järnväg inte passat in.
Ändå
ordnade man 1974 ett 3:e Extravaganza i
och på områden omkring muséet. Även flera flygjubileum i muséets
regi på (Ladugårds-)Gärdet har påmint om gamla tider.
Tekniska
Muséets teknikentusiast Gert Ekström
har styrt och ställt med motorhistoriska retroevenemang i många år.
Teknikhistoria
omfattar ju så mycket – även t ex vävstolsteknik!
Flygplan,
bilar, båtar och ballonger
ligger inte alltid i frontlinjen. Dessutom har de klubbar, som kunde
hjälpa till, så många egna evenemang, att orken knappt räcker ens
till dem.
Men
vi ska inte frånkänna alla
klubbar deras nytänkande! Fyrtio år har gett många retroevenemang
med marknader och möten, påspädda med charmtävlingar, auktioner,
flyguppvisningar osv.
Knappast
dock någon där man åker
ångtåg dit och ångbåt hem.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaSå trevlig!!
SvaraRaderaJag föreslår Kornknarren att ta upp frågan med Tekniska Museet att göra/organisera motsvarande nästa sommar. -kompletterat med lite flyg av olika slag, förstås.
Förslaget kommenteras nederst i inlägget (Tillägg).
SvaraRadera