onsdag 19 mars 2014

Ett förkroppsligat minne av en Chrysler


Den 14 maj 2012 (se Bloggarkiv) skrev jag om min Taunus 17 M med Perkins dieselmotor. Där omnämns att den byttes (rätt av) mot en Chrysler Windsor -55. Det blev skillnad på rymd och kraft, minsann! En liten köldspricka på blocket gjorde att kylarnivån fick kollas ofta. Efter ett halvår (en vinter, tyvärr) fick den en annan ägare, som hade beslutat sig för att laga eller byta motorn. Finfin värme var det, minns jag.

















Så gick det åratal till mitten på 80-talet – och där stod den på en villatomt söder om Stockholm.

Jag hade letat mig dit efter ett rykte om att den skulle säljas. Tror att det var ännu en ny ägare.
Men det handlade mera om nyfikenhet (och litet vemod) än om ett köp.
Ingen var hemma – jag tog ett foto, vilket har visat sig vara det enda bevarade på denna bil.
Den gick som en traktor i snön, minns jag, och körmässigt var den perfekt – tyckte jag – är det väl bäst att skriva, eftersom jag saknar bekantskap med en nutida Chrysler (300) på vägen.

The 100 Million Dollar Look, 1955 års Chrysler-slogan, innebar en antydan om vad det kostat att förändra tidig 50-talsdesign till en svepande framtidsvision med flera nyheter, däribland automatlådans tryckknappsval, integrerat i instrumentbrädan.
Endast V8:or erbjöds i samtliga modeller. Annars hade det väl blivit ännu dyrare.
(Medan Chevrolet kunde erbjuda sexor ännu i många år.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar