Jodå, en Wanderer W 24 1939 fanns också en tid i familjens ägo. Dvs min föräldrafamilj, där min bror (jämför äldre inlägg om Buick Conv Coupe 1939) fick överta den från en grannfamilj. Det var en gediget byggd bil med fyrcylindrig motor - ganska pigg med tanke på den höga tjänstevikten - och en regntät sufflett dessutom!
Växelspaken var förstås en golvspak. Länkaget till lådan var i stort sett slut, så man fick leta länge, innan man hittade nästa växelläge. Min bror vände denna brist till ett plus, eftersom jakten på fyrans läge gav en möjlighet att föra spaken mellan benen på flickan, som satt bredvid. Det handlade ofta om kjolar på den tiden och dessa hamnade då litet högre upp än normalt.
Det måste naturligtvis betraktas som en oskyldig manöver, och eventuell kommentar från tjejen kunde bemötas med ”dessa gamla tyska bilars knepiga växlingskonstruktion”. Att ofta växla mellan trean och fyran var nödvändigt – och blev till ett rent nöje. Det blev i vilket fall ett samtalsämne som i bästa fall kunde leda till ökad kontakt.
Wanderern skrotades till slut. Motorn konverterades till båtmotor. Men det finns många roliga minnen kvar av denna bil!
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera