onsdag 13 januari 2016

En ovanlig familjebil


Mercedes 260 Stuttgart
tillverkades med vissa förbättringar 1924-36. Rak sexa på 50 hkr - inte så mycket för denna ganska tunga bil. Men å andra sidan förtogs inte motorstyrkan av alla kraftslukande tillbehör som nu för tiden.
Och det där med topphastighet var av mindre betydelse på de svenska vägarna förr. Lera, tjälskott, häst och vagn, långsamma lastbilar  och alla kurvor med dålig sikt – allt bidrog ju till att det inte behövdes så snabba bilar till vardags.
I Tyskland var vägnätet av högre klass – och visst fanns det snabba Mercedesmodeller, men i avsevärt högre prisklasser. Att kvalitet prioriterades före prestanda hade en Stuttgart-köpare ingenting emot. Om det nu fanns pengar till köpet, för Mercedes var ju inte precis ett lågprisfabrikat.



En Stuttgart från tidigt 30-tal med stockholmsnummer.
I utgåvan ”Bilkalender för Stockholms stad 1947” finns inte denna MB med.  Men numren 4046 Chevrolet,  4047 Studebaker och 4048 Opel finns kvar – sen hoppar det till 4060 Chevrolet (årsmodeller anges inte).
Av krigsårens alla uppallade bilar (åtminstone 5-6 år) kom många aldrig tillbaka i trafik. Men efter en period av vila tycks den ändå ha fått en sista chans. För något krav på extra reflexer (stötfångaren!) fanns då inte före kriget.

















Karossen moderniserades efter hand. Det här är en 34:a.
Barndomsvännen Malins familj bestod sig med en Stuttgart, liknande denna.
Om Malin kan man läsa i 'Idoler utan kappor', se Bloggarkiv här t h, 2012, april
(klicka på den lilla pilen vid 2012).

Familjen hette Fornander och är omtalad i inlägget 'Oförklarliga händelser', se 2012, februari.
Malin hade fyra äldre syskon.

(Bilder överst och nederst fr Google. Privat foto i mitten.)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar