onsdag 26 augusti 2015

USA - två nyheter: Suburban och Corvette

Den första moderna personbilen med dörr baktill - en STATIONSVAGN, med vad vi läser in i det begreppet – var Plymouth Suburban 1949.

 
Den symboliserar USA-boomen efter kriget, beskriven här tidigare med inlägg 2012-juni-7 (Bloggarkivet!).
Alla följde efter, det vet vi - med mer och mer påkostade varianter genom åren.

I de flesta nya förorter var det grusvägar i början. Suburban, med plats för gräsfrö, plantor, buskar, trall och staketspjälor plus barn med tillbehör, om så krävdes, stod pall för allt. Och markfrigången räckte till.

Stora köpcentra blev också en nyhet, men det kunde vara en bra bit att köra. Så börjar veckohandlandet – alla förorters mantra.
Men grabbarna, som dejtade med pappas bil, fick problem. 
”Aldrig i livet”, sa en tjej, som ombads åka med i en Suburban. ”Jag skulle känna mig liksom . . . gift.”

Man hamnar i ett stationsvagnsrace bland alla andra av typ ”större, starkare, lyxigare” - och dyrare!

1959 Pontiac Bonneville Safari

Men åren gick, husen blev t o m utbyggda och allt planterat växte upp. Tiden var förbi för alla Country Squires, Vista Cruisers, Safaris och Ranch Wagons. Visserligen gick man från två till fyra dörrar, plockade in all möjlig lyx och styrka - bortåt 300 hk var inte ovanligt – men, men . . .

Way out West kom pickuperna med stora steg. AC, automat, lastförmåga, markfrigång – och lika bekväma som vilken Sedan som helst.
Och alla barn blev vuxna, köpte vans (ett nytt släkte!), som inreddes och dekorerades.
Och som ingen kände sig gift i.

Förresten – vad skulle Suburban-gänget från -49 ha sagt, om de kunnat se in i vår tid med alla femdörraras kombibilar överallt!

Vanligen börjar det ju med en god idé och vetskapen om att det finns ett hål att fylla.
Corvette är ett (annat) sådant exempel - ”Amerikas första sportbil”.



Faktiskt samma årsmodell, 1953, och samma fabrikat, Chevrolet – fastän framtiden står i förgrunden.

De vanliga serierna fick i alla fall välvd vindruta utan mittstolpe och nya karosser - men som mera påminde om de gamla. Ingen Raymond Loewy där inte.
Corvette hade den vanliga Cheva-sexan i början. Det skulle dröja två år till, innan Chevrolet kom med sin första V8 (bortsett från ett kortare mellanspel år 1917).

Corvetten var ett fint objekt att jobba vidare med. Vi vet vart det tog vägen – med formgivning, väghållning och motor – nästan en racer till slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar