onsdag 19 augusti 2015

Gammal teknik till heders - förr än vi anar?

Ha! Kornknarrens farhågor håller streck!

Har skrivit, dels förra veckan, dels tidigare, om hur ny, applåderad teknik också kan stjälpa oss.
Att med fientliga avsikter kliva in i bilars och flygplans elektroniska system handlar det om.

Nu kan man läsa om hur ryska experter har slagit ut de ukrainska kommunikationssystemen, inklusive allt som baseras på GPS. De ukrainska stridsflygplanen kan inte lyfta från sina baser (meningslöst) och arméns avdelningar får inte kontakt med varandra. USA medger att ryssarna har ett försprång i dessa saker.
Vad händer, om det finns en önskan att även trafikflygplanen skall hålla sig på marken? Eller kanske ett visst, bestämt plan?

I ett annat sammanhang har en (test)hackare tagit sig in i ett civilt jetplans dator (via livsmedelshanteringen till kabinen) – och fått det att svänga, dyka, ändra gaspådraget m m.
Bara piloterna fanns ombord, medvetna om försöket.

Även flygledning från marken kan slås ut.

Blir den långsamma, outslitliga, elektronikfria DC3:an en räddningsplanka – eller hellre DC4 eller 6, större och snabbare.
Nyproduktion? I så fall väldigt billiga att bygga, jämförda med dagens. Med jetmotorer dock litet dyrare med tanke på hållfasthet etc.       
Nedan en DC4 från tiden.


 











































Det amerikanska miljardprojektet (per styck!), jakt/attack-planet F35, tycks stå sig ganska slätt mot äldre, mindre känsliga plan. 
Beträffande Sverige, så finge vi backa förbi Jas och Viggen ända till vår (mycket kompetenta) J35 Draken för att ha en chans.


Kornknarrens tidigare antydningar om framtiden har blivit relevanta. Tänker på min far under WWII, som trots brist på högre utbildning, en s k self made man, alltid förutsade utvecklingen. Dagstidningarna med det stora folioformatet låg uppslagna på golvet, när han – liggande på mage – gjorde sina analyser och anteckningar, som sedan slog in. En förmåga, som betydde mycket i hans arbete inom virkesmarknaden.


Buicken nedan blir en utmärkt räddningsplanka – en (blivande?) bruksbil, ej påverkad av en (ibland) ondsint utveckling.
Rymlig, bekväm, pålitlig, snabb om man vill – och ganska tjusig också. 
 






















Buick's slogan
When better cars are built – Buick will build them
skrivs nu lämpligen om till
When older cars are needed – Buick will provide them

Gammal teknik till heders – på sikt!

Nöjsamt tillägg.
Min far, ja! - En gång gjorde han en rent av osannolikt lyckad affär för Uddeholms AB, där han var anställd.
Gamle Wallenberg på Enskilda Banken bad om alla handlingar rörande denna bedrift. Han undrade hur in i h-e min far hade burit sig åt. Min mor var inte särskilt nöjd. "Du skulle ha ett eget företag", sa hon. "Du får ju bara din vanliga lön". Sant. För några bonusar på miljoner - som idag - fanns ju inte.

Han var ett matematiskt geni. Gick ut den gamla folkskolan år 1910. Det var allt. När jag satt och våndades med en övningsuppgift inför matteprovet i studentexamen och bad om hjälp, kollade han max 10 sekunder på talet och gav mig svaret. "Men - - jag kan ju inte bara skriva svaret! Hur ser uträkningen ut?" - "Det har jag ingen aning om", sa han.

2 kommentarer:

  1. Vi gamlingar brukar få rätt - förr eller senare. Fast kanske oftast "förr"?

    SvaraRadera
  2. Såvitt jag vet har även de nya flygplanen "gammal" navutrustning kvar ifall GPS etc slås ut.
    Men visst blir vi oroade vad banditerna i Kreml kan hitta på..
    Ska uppdatera mig lite mer!

    SvaraRadera