lördag 18 oktober 2014

Kan inte låta bli . . . .

 . . . . att ta upp några aktuella saker mitt i all militärnostalgi.
Förtrollningen bryts alltså för några minuters info.

Ett  (bra att veta)
Dagens Svenska Dagblads bilaga Näringsliv innehåller två hela textsidor om Linux (som konkurrerar med Microsoft m fl) - framför allt om dess grundare Linus Thorvalds. De läsare, som funderar på att byta från Microsoft till ett icke-kommersiellt system, borde vara intresserade. Rusa till kiosken! Tror att samma artikel på svd.se kräver inloggning.

Två  (onödigt vetande - tja . . .)
Den mycket dyra elbilen TESLA som med sin räckvidd är den enda verkliga konkurrenten till vanlig drift kan få problem. Det finns ju en allmän rädsla för vad s k hackare kan ställa till med. Teslas konstruktörer hävdar att bilen är immun mot sådant. Men nu har det utlysts en tävling bland hackare att hacka  
systemet i Tesla Model S. Priset är SEK 70000.
Man kan tänka sig uppgivenheten - och faran - när bilen plötsligt lägger av eller aldrig startar eller axar utan varning eller inte går att svänga åt höger eller . . . 
Kan det bli ett allmänt elbilsproblem på sikt?  Hackarna har roligt, men följderna kan bli dramatiska. Vem tar risken?

3 kommentarer:

  1. Fast samma problem har Du väl även i tex en modern bensinbil och inte bara i elbilar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i mycket högre grad i en ren elbil. Att kontrollera batteritillförseln av el täcker nog det mesta. En pristävling som gäller en Passat? Tja . . .

      Radera
    2. Funderar på om det kan gälla systemet vid tillverkningen. Och inte den enskilda bilen. Nåja, vi får väl se.

      Radera