måndag 12 maj 2014

Stockholms konserthus - då och nu



Stockholms Konserthus c:a 1930. Intill Kungsgatan med Hötorget framför.
Invigt 1926. Arkitekt Ivar Tengbom.




Man kan undra var fotografen befann sig 1930.
Husen är rivna och det går inte att ta sig in lika lätt för att fota från t ex ett trapphus flera våningar upp. Är det inte affärer, så är det portkoder. Axelssons Mode har dock en rulltrappa innanför entrén. Däruppe kom jag åt fönstret mot Kungsgatan och Hötorget. Så fick det bli.






 ”Orfeus brunn” av Carl Milles invigdes först 1936.
Orfeus är musikens gud i den gamla grekiska gudaläran.       
Passande placering, alltså. ”Pinnen” upptill är en del av hans stränginstrument (lyra), som ju här bara har sin ram – inga strängar





Så här fina foton finns visserligen på nätet, men det är ingen sport, tycker jag.






Känns roligare med egen upptäcktsfärd, egen koll, egen kamera – och egen copyright! Så låt din blick återvända till min kraftansträngning för samma kameravinkel. Det tog någon vecka tills det blev en solig dag!                                                       


I mitt tycke en läcker bild från 1936-37 (Statyn finns där!) Det var status med bilar då. Parkera framför en vacker byggnad, var så god!
















Tillägg
Det står Stockholm i Profilen. En förenkling, egentligen. Jag bor alldeles innanför Solnas gräns, en bit bortom Karlbergs Slott. När solen kom fram, for jag in med bilen till Kungsgatan, som har ”Ej genomfart” på denna aktuella del. Men jag hade ju ett ärende! Parkerade på ”lastplats” – den enda som fanns. Rusade över gatan, in på Axelssons (rekat för länge sen). Tog fotot, ut igen och bort till statyn för närbild. Tillbaka till bilen. Ut ur stan och hemåt. Hemma igen = sammanlagd tid 35 minuter. Visserligen söndag (apropå lastplatsen) – på gott och ont!  Dvs färre bilar och ingen avgift - men många hittar inte, kör sällan men just söndag! - tvekar, kör ineffektivt etc. Därför är antalet minuter fullt acceptabelt.
T-bana med tillhörande sträckor till fots = 1½ timme.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar