måndag 5 maj 2014

La Salle - för finsmakaren!


Sidor ur en broschyr från 1934.

La Salle (som kom 1927) blev nummer två uppifrån på GM-linan.


Jag kan skriva under på alla lovord, som vi här kan läsa. Den La Salle, som jag ägde, var visserligen en 37:a. Chassiet stämde överens, men karossen liknade mera 39:ans (nederst).
Dessutom hade 34:an rak åtta, men -37 och framåt övergick La Salle till Cadillacs V8. Men tio hästar svagare (125) än Cadillac. som förstås måste ligga överst i rankingen.












Jag har tidigare dissekerat La Salle och även jämfört La Salle med Buicks motsvarande modeller, när det gäller vägegenskaperna. Se Bloggarkiv 2011-augusti-24  BILRETRO
Där menar jag bl a att min La Salle var mera lätthanterlig, särskilt i tvära kurvor - och gathörn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar