Av någon anledning var jag 1971 ägare till en Taunus. Det finns faktiskt en hel del
bilar, som passerat revy och som kanske borde ingå i min ”Lista över bilar jag
ägt” – men som saknas där. Även en Vauxhall
Velox 1954, som jag knappt hann köpa, förrän en tät spekulant dök upp. Med
flera!
Nåväl, åter till Taunusen. Den var litet speciell, eftersom
den hade en Perkins dieselmotor, bränslesnål till tusen. Den gick fint på
vanlig, billig villaolja.
Det blev en semestertur till Danmark med en övernattning på
ett pensionat i Huskvarna. När jag insåg, att jag glömt beställa väckning av de
två gamla ägarinnorna (som då för länge sen gått och lagt sig) - flyttade jag
helt enkelt skylten UTGÅNG till den olåsta rumsdörren. Alltid var det väl
någon, som skulle iväg tidigt, tänkte jag. Mycket riktigt. Vid 7-tiden kom ett
par instolpande med resväskor och allt. De tvärvände förstås! När de hittat ut,
hängde jag snabbt tillbaka skylten.
På höstkanten såg jag i storstan en fräsch Chrysler Windsor 1955 med en saluskylt
innanför en bakre sidoruta. Den föll jag för. Ägaren ville köra billigt - och
Chrysler var ändå Chrysler - så det blev ett byte rätt av.
DEN bilen finns i alla fall med i min lista. Kanske blir det
ett reportage om den vad det lider.
Den som vill läsa litet mer om denna Chrysler, får gå till Bloggarkiv 2014-mars-19.
Den som vill läsa litet mer om denna Chrysler, får gå till Bloggarkiv 2014-mars-19.
Taunusen vilar sig vid trottoaren och de resande på ett café i närheten. | Hällefors på 1970-talet. |
En 2-door Taunus med diesel? Aldrig hört talas om!
SvaraRaderaInte jag heller dessförinnan! Antog att det var ett hemmabygge av någon. Men det rullade på som det skulle. Senare fick jag höra att den inte var helt unik.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera