onsdag 26 oktober 2011

Om en envis Dodge m m

Den svenska veteranbilhobbyn av idag går mest ut på att försöka återställa bilarna till absolut nyskick. Naturligtvis är det väl ingen som vill frånta ägarna nöjet av att efter månader och kanske år av arbete kunna visa upp ett oklanderligt resultat. Men när alla dessa restaurerade bilar syns tillsammans på ett möte eller ett rally, så förstärks intrycket av hur man lämnat den historiska vardagens verklighet långt bakom sig.

Ända från bilismens barndom har det knappast funnits någon enda bilägare, som har beslutat sig för att återställa sin slitna bil till nyskick. Man hade ju reparerat det maskinella efter hand och synliga skavanker hade åtgärdats så gott det gick, beroende på vad man hade haft råd med. Till slut köpte man en ny bil eller åtminstone en bättre. Den gamla såldes för några hundralappar, skrotades eller ställdes undan.

Förr såg man i trafiken förstås en och annan ny bil, som var blank och fin utan rost. Men nästan alla bilar var i vad vi kallar bruksskick eller sämre – och mer eller mindre rostiga. Så skulle det också se ut nu för tiden, om inte lättmetall, plast och för övrigt ett omfattande rostskydd hade sett dagens ljus.

Att återskapa en trafikbild från förr blir allt svårare – t ex vid filminspelningar. Alla parkerade bilar längs en gata får ju inte se helt nya ut. På många gamla vykort och andra foton ser man ju en verklighet, där bilarna har det bruksskick de hade. Många var också betydligt äldre än när fotot togs, för bilen rullade i allmänhet i många år fastän kanske med nya ägare.
"Operan" (eg. Kungl. Teatern)  i Stockholm med Strömbron i bakgrunden. Bara gamla bilar på förnäma Gustaf Adolfs Torg. 30- och 40-talsbilar och kanske någon 50-talare. Den ljusa Ford -34:an är nog äldst. (Klicka  för större bild!)
Det är överlotsen vid Bönans fiskeläge, Konrad Ludvig Jahrén (förste ägare), som har parkerat sin nedstänkta Dodge 1937 - med sitt låga registreringsnummer - utanför Rådhuset i Gävle. Eller snarare kunde ha varit!
När fotot togs, år 1965, hade bilen fått en ny ägare, nämligen Eric Collin. Alltsedan dess har Eric kört bilen på de premisser som antytts här ovan – dock först efter ganska genomgripande reparationer. Enligt äldre tiders bilfilosofi har synliga skavanker efter hand hjälpligt åtgärdats och det maskinella hållits vid liv ända fram till 2010, då bilen av olika omständigheter - trots att den var körbar utan problem - sorgligt nog togs ur trafik. Egentligen hade det varit fullt möjligt att köra den ytterligare ett decennium - minst!  

Det är sannerligen inte vanligt, att en gammal bil får leva och användas i 73 år. På så sätt är Dodgen unik.(Vi utgår då från att den kördes på gengas under de fem krigsåren.)
Självklart har bilen stått oanvänd någon vecka, t o m månad, någon gång. Men användningen har inte begränsats av vare sig väder eller årstid. Ett bruksbilstänkande har hela tiden funnits i bakgrunden.

Många tjusiga, ”nybyggda” veteranbilar får idag aldrig uppleva en grusväg, litet snöslask eller en snödriva – knappast ens en regnskur! Ägarna betraktar sina bilar som fina klenoder och inte som vardagliga delar av familjelivet, som de faktiskt var. Dodge 37:ans långa liv och leverne var verkligen mera ansträngande – men autentiskt. Och många filminspelningar har det blivit!


13 kommentarer:

  1. Ja, det ligger väldigt, väldigt mycket i vad Du skriver...

    SvaraRadera
  2. Jag ägde Dodgen fram till 1965 då jag sålde den till en kille som gjorde lumpen vid I14, Collin?Jag köpte den av en gubbe ute på Norrlandet, en halv mil från Bönan, där den bara stod undanställd på tomten. 200 spänn kostade den. En bra bil som jag hade ett par år. Gick som raggarbil i Gävle.

    SvaraRadera

  3. Det finns ett foto på Gävles utomhusutställning 2012/2013 som visar förste ägaren. Han ser gammal ut i sitt långa skägg redan 1910. Synd att jag inte kan få med fotot. Texten lyder: "Examen vid Navigationsskolan, troligtvis år 1910.
    Sittande i mitten med långt skägg är överlots K L Jahrén.
    1911 bestämde staten att stänga skolan och 1912 beslutade
    Stadsfullmäktige att skolan skulle hyras ut till Gefle stads kyrkoråd
    och att användas till församlingshus och lokaler för Mjölkdroppen, Diakoniverksamheten och Föreningen för husmodersskola i Gefle.
    Husen revs 1957.
    Bildnummer 12.861."

    SvaraRadera
  4. Tack för intressant info, som vidarebefordrats till Eric Collin, vars liv under många år var sammanflätat med Dodgen.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tokigt nog så har Gävle gjort fel i texten om överlots Konrad Jahrén. Han var född 1886 och bodde i Vårbacka intill Bönavägen. 1950 vid 64 års ålder gick han till sjöss på båten Wangaratta och seglade som 3:e styrman över Atlanten. Konrad dog 1967. Vore intressant att veta var Dodgen finns nu.

      Radera
    2. Hej!
      Nu har man ändrat texten i Gävle utomhusutställning 2012-2013 till: "Stående i mitten är överlots K L Jahrén."
      Han var f ö född Johansson. Inte lika spännande figur som mannen i det långa skägget men rätt ska vara rätt.

      Radera
  6. Mannen i det långa skägget bör ha varit lärare på Navigationsskolan. 1964 sålde Konrad Dodgen till en bilfirma och sedan hamnade den på krokiga vägar hos "Anonym"
    som jag har haft viss kontakt med. Jag hade den växelvis som finbil/bruksbil 1965 - 2010 (!) och hann renovera den två gånger. Nu finns den i Tierpstrakten och nye ägaren avser att fortsätta ha den som bruksbil tidvis - sådant gläder många - flera har berättat att bilens "charmigt slitna" utseende orsakat "ståpäls" hos dem... :)





















    dodgen till en

    SvaraRadera
  7. Visst var den med i nån eller några svenska filmer, medorginalregnumret X79 i en, vilka var det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka ta reda på det via hr Collin. Men det kan ta ett tag.

      Radera
    2. Jodå - en hel del filmer handlar det om!
      1) Baltutlämningen.
      2) En film om Berthold Brecht, som bodde på Lidingö något år.
      3) Stjärna i flera Trenter-filmer, ex Lysande landning, Träff i helfigur, Idag röd ...
      4) Tre kärlekar.
      5) Vita lögner, en finsk produktion.
      6) Brasse Brännströms 1939
      --- och möjligen ytterligare några framträdanden.
      Hälsar mångårige ägaren Eric Collin.

      Radera
  8. Såg att Dodgen skulle finnas i Tierpstrakten, skulle vara kul att få se den igen, det är ju snart 50 år sen jag sålde den. hälsningar roffep@spray.se

    SvaraRadera
  9. Har skickat din kommentar per mail till hr Collin. Kanske du får svar till din mailadress.

    SvaraRadera