måndag 28 februari 2011

S:t Eriksbron I Stockholm

Vykortet är poststämplat 1946, men kan likaväl vara från 1939 med hänsyn till bilmodellerna.  Krigsåren kan man utesluta - man ser inga gengasaggregat.  Små lastbilar, lämpliga för smala gator, som ännu inte har enkelriktats.
De höga husen (en port mot Vasastaden med Atlasområdet som ett första smakprov) byggdes runt 1930.  Den klassiska Thulo-skylten i neon lyser med sin frånvaro... och det är klart att den gör - den hör nämligen till Thulehuset på Kungsholmssidan. Vilket Mjömark hade vänligheten att påpeka. Dessutom är det ju fråga om ett äldre foto.

Närmare forskning visar att det (på bilden) högra huset senare - på 1950-talet - verkligen ståtade med neonskyltar, dels "Thule Cacao" och senare in på 60-talet även "Thulo". Jag borde inte ha låtit mitt minne svika mig. Jag arrangerade stadsorienteringar på den tiden, och en uppgift kunde vara att kolla neonskyltarna på dessa hus. Under en tid kunde man t o m läsa Thules slogan "ta en Thulo" i härlig neonstil!  

















Man ser under körbanan "urtagen" för den kommande tunnelbanan. Det kan man kalla framförhållning!  På nutida resa i T-banans tunnel mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan kastas man under några sekunder ut i dagsljuset för en snabb blick längs Klara sjö. Men skänker man en tacksamhetens tanke till alla ingenjörerna?

1 kommentar:

  1. Tuloskylten ligger väl på "andra sidan" av bron, åt Fridhemshållet. Eller är jag helt ute och cyklar?

    SvaraRadera