torsdag 2 mars 2017

MHS årsmöte 2017 (kommentar)



Motorhistoriska Sällskapets årsmöte har ägt rum. 

Kornknarren fick inget som helst gehör för åsikten att de elektroniska, automatiserade fordonen (mest bilar) inte skall ingå i en veteranbilklubbs intressen. 
Klubbens 20-årsgräns kommer att fortsätta att rulla på som den ångvält den är. Därmed omfattar klubbens intresse nu även 90-talet, dvs de bilar som vi dagligen ser på våra vägar.
En representant för Motorhistoriska Riksförbundet meddelade att förbundet (MHRF) välkomnar så gott som vad som helst som rullar, från traktorer till hotrods, oberoende av ålder. Så MHS önskades lycka till med sin obevekligt rullande gräns!
Den genuint historiska aspekten, tidigare en ledstjärna, håller på att suddas ut. 
Det avspeglas också i att de decennieanknutna begreppen, som t ex ”28-42” och ”46-59”, slås ihop med 70-, 80- och (efter hand) 90-talet till en storträff (dock än så länge med rallyfrågor och en liten slinga att köra).

På ett annat område firar MHS stora triumfer och det är lastbilarnas
Klubbens två stora rallyn för dessa bilar i västra resp. östra Sverige samlar vardera mer än 150 deltagare! År 2016 fanns deltagare även från Norge.
Cirka 60 funktionärer på det senaste – vad sägs om en sådan uppslutning! Inte dåligt.
Bakom de flesta ekipagen står förstås åkerier, som har råd att hålla tunga, äldre lastbilar (ibland t o m med släp) igång och i fint skick.

Kornknarren, med minnen från de unga åren med Volvo Titan, känner både vemod och längtan.


Den här 36:an deltog inte i något av MHS-rallyna i år. Den fortsätter sin tillvaro som objekt i ett innehållsrikt magasin hos en god vän.

3 kommentarer:

  1. Såg att även Volvo 745 nu för tiden räknas som "veteranbil"! Kan vi inte bara "bestämma" du och jag att gränsen går vid, låt säga 1970 och låta de moderna bilarna var något annat? tex hobby-, gat-, sport-, gammelbilar eller vad man vill? Fö så är en "riktig" veteranbil tillverkad före 1918!

    SvaraRadera
  2. Ja, det vore en skön lösning!

    SvaraRadera
  3. Jag skrev till Nicholas att gränsen borde gå vid digital information i bilen, alltså när man inte har en vajer för hastighetsmätaren! Därmed försvinner också de flesta med modern insprutning, den styrs av datorren i handskfacket!
    Hälsar
    Sven Gustafsson

    SvaraRadera