fredag 18 mars 2016

Vad vi sluppit på Essingeleden . . .

Hos oss inga vägtullar på den tiden - och nu, när vi väl är där, så sker det - som alla vet - med avläsning av nummerskyltarna. Köbildningar beror på annat. Bortsett från rusningstimmarna, så är det ombyggnader och reparationer, som kan spärra någon av filerna. Plus en och annan olycka.

Nedan ser vi en avgiftsbelagd led för snabbare New York-passage, hämtad ur National Geographic, numret okänt, men det är 1955 att döma av bilarna.
(Till mig från Jan Älfvåg, som har samlat på mycket - mest broschyrer och modellbilar.)






































Närmast nog en Buick Riviera Century 4-d hardtop 1955. Det var Rivieras första hardtop med fyra dörrar. I augustl det året nådde Buick en miljon producerade samtliga hardtops sen begynnelsen.
Medan den billigaste modellen, Special, fick fortsätta med den mindre V8:an på 264 cui/188 hp, fick övriga modeller den nya på 322 cui/236 hp, vilket betydde 170 som topphastighet och 0-100 på drygt 11 sekunder.
Det senare även beroende på att automatlådan (1948 Dynaflow) fått bättre ax - även för omkörning, där spannet 90 till 120 nu tog bara 10,5 sekunder.
Det fanns 200 färgkombinationer, där lack och inredning blev kundens eget val.
Att Buick 1955 gick upp till nr tre efter Chevrolet och Ford förstår man.

Vi ser också en Oldsmobile Holiday HT Coupe 1955, låt vara mod 98 eller (Super) 88, med en motor på 324 cui/202 hp. 
Samtliga modeller var manuellt treväxlade, men Hydramatic automatlåda fanns som extra utrustning.
Färgfältens placering tycks ge ännu större intryck av fart än på Rivieran.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar