torsdag 4 juni 2015

Värmländska Töcksfors vid norska gränsen 1933, en Buick 1938 - och en fix idé.


Buick 1938 Special Serie 41, dvs fyra dörrars sedan, med rak åtta med toppventiler, 105 hkr – Kornknarrens veteranbil under större delen av 80-talet - ja, dess historia finns under Bloggarkiv-2011-september 21.

Men nu skall det handla om en resa (med just den bilen) till Töcksfors i Värmland, nära norska gränsen. (Klicka gärna på bild för större format!)

Det gällde ett vykort från 1933 – eller snarare dess motiv, förstås. Efter åratal i min vykortslåda var det dags – för resan skulle ske i en 30-talsbil, det var då ett som var säkert.

Jag hade redan kört bilen till dåvarande sommarstället i Värmland. Så det handlade denna dag bara om 15-20 mil enkel resa.

Så här såg vägen ut genom Töcksfors på 30-talet. 
Jag var nyfiken på bilverkstaden med en buss parkerad utanför. Reparerade man fortfarande bilar där? Jag ville också veta något om de övriga husen. 

Snart hamnade jag hos paret Sjöstedt, som ansågs veta det mesta om Töcksfors förr i tiden. Mycket riktigt – huset med verkstaden fanns kvar men numera endast bostad för den gamle verkstadsägarens son med familj.
Det vita huset bortom var på den tiden en Konsum-butik och vid vägslutet syns det lilla posthuset.

                                                               
Jag tog sikte på den f d verkstaden och parkerade Buicken på den gamla bussens plats.
Mycket hade förändrats, men i stort sett bara på höger sida om vägen, sett från vykortsfotografens plats. Jag kunde ta det nya fotot från i stort sett samma vinkel som det gamla!
En händelse som ser ut som en tanke – att ingenting detta år, 1984, skymde sikten över just vykortets vägavsnitt.
Idag – med alla gränshandelns kvantum-affärer – vore det väl omöjligt.

Jag lät en förbipasserande fotgängare ta några kort av mig och bilen utanför verkstaden. Jag hade en ganska avancerad kamera men med manuella inställningar.
När jag mumlade något om fokus m m, så sa han att 'det var lugnt'. Han var fotohandlare med affär i Oslo! Varför just han? - ödet?

 
Ingen var hemma, men efter en halvtimme dök dom upp, Henry och Brita Moberg. Han hade drivit verkstaden efter faderns frånfälle – så länge som kroppen orkade med. Sedan hade verkstadsdelen blivit garage med bostad ovanpå.
Intressant var det att diskutera gamla Töcksfors med paret Moberg, som bjöd både på lunch och kaffe. Det resulterade i en del brevväxling och sedermera telefonkontakt och återbesök.
Så bar det iväg tillbaka igen – först till Arvika, där ortens tidning hade lovat att ta upp min resa - med vykortet plus det nya fotot som grund. 
Från början var det sagt att en reporter skulle ha varit med i Buicken, men det blev bara en fotorulle. 
Jag lämnade rullen plus mina anteckningar, där ju resan visade, hur en gammal bil kan användas även för längre turer - speciellt angenämt med en nostalgisk ledstjärna.  
Reportaget publicerades i Arvika Tidning den 6 augusti 1984.

 
Så bar det hemåt, där jag helt okynnigt körde en liten bit på vänster sida för att få en glimt av hur bekant det ännu kändes med den gamla vänstertrafiken. 
Ventilationsluckan framför vindrutan är något öppnad.

Inga motorvägar på resan, så Buickens ekonomiska hastighet på 85-90 (vilket gav ungefär 1,3 liter per mil) dög gott.

(Ber om överseende med det lodräta strecket!)
Helge och Edith Sjöstedt, som visste allt om gamla Töcksfors.
De var glada över 'ett oväntat besök' den där dagen, när Buicken - som en gäst från en gången tid - kom inbackandes på tomten.

(Motsvarande reportage, flera sidor med mera text och sju foton har varit infört i MHS' klubbtidning Motorhistoriskt Magasin år 2010, nr 1.)

3 kommentarer:

  1. Idel bekanta orter. Trevlig berättelse!

    SvaraRadera
  2. Ja, mycket trevlig läsning!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera