söndag 7 februari 2016

Renault 4CV - också en folkvagn!


              Denna franska folkvagn tillverkades 1946-61.
                       (Klicka gärna på bilden för större format!) 

Året 1945, efter WWII, avsåg Renault att inrikta sig på en enklare, mindre bil än tidigare. Den franske inrikesministern kontaktade Ferdinand Porsche för konsultation.
Porsche, med VW Typ 1 bakom sig och även ett förflutet på österrikiska STEYR, var positiv. 
På franskt vis blev det en del restaurangbesök. Det påstods, att Porsche på baksidan av en restaurangmeny skissade en förlaga till 4CV.

Samarbetet blev dock inte av. I stället synades Porsche för påstådda krigsförbrytelser.
Men storyn om skissen på menyn bet sig fast och hördes ofta på 50-talet. Lögn, hävdas det numera. Synd i så fall.

Renault 4CV blev i alla fall en succé - lättkörd, driftsäker och inte särskilt dyr. Modern med självbärande kaross. Fyrcylindrig, vätskekyld, baktill längsmonterad radmotor. 21 hkr, som räckte till för den låga vagnvikten, bara 600 kg.
Som andra bilar utan nämnvärda (servo-)hjälpmedel hade/har den en direktkontakt med vägen och en rapphet i körningen med en känsla av kontroll, även om en svansmotor alltid kräver mer uppmärksamhet.

Apropå skissade idéer:
Vad som däremot är sant, är Adolf Hitlers direktiv till Porsche, åtföljt av en skiss (som finns kvar), om en folkbil för fyra personer, som skulle kunna marscha 100 km/tim och dra mindre än en liter per mil. 

Produktionen av VW Typ 1 kom igång 1939 i samband med krigsutbrottet, dock bara i en militär version. Dessförinnan hade tusentals tyskar betalat för bilen i förskott. Men det blev ingen civil leverans (fabriken var sönderbombad) förrän några år efter kriget. Då stod man först i kön (om man överlevt) - och det gamla inbetalade beloppet gällde!


Tillägg
Hitler hade försökt bli konstnär i sin ungdom, så rita kunde han. Men till högre sådan utbildning hade han inte antagits. Kanske hade vi sluppit ett världskrig om han blivit en etablerad konstnär i stället?
De som refuserade hans alster anade inte vad de ställde till med . . .

(i brist på bättre - ett foto fr Google av en tidig Typ 1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar