tisdag 29 september 2015

Torslanda Airport

Torslanda flygplats, Göteborg, i slutet av 30-talet.  Foto med text om flygplanen ur Allt om hobbys Trafikkalender 1982.

(Klicka på bilden för större format!)

Från vänster MONOSPAR, de Havilland 60 Moth och Rearwin 9ooo. Det sistnämnda en prototyp till Götaverkens GV-38, ett robust och mycket användbart flygplan.
(Piloterna ej namngivna.)
 
Torslanda, som då kallades Göteborgs Flygstation (eller Flygplats), invigdes 1923. Intill fanns sedan tidigare en flyghamn för sjöflyg. Tidigare hade flera mindre flygfält använts, främst Kvibergs Hed – ända sedan 1911.

Vid invigningen pågick en internationell luftfartsutställning i Göteborg. Till festligheterna invigningsdagen, den 5 augusti 1923, hörde en flygtävling om vem som skulle bli den förste piloten, som landade på det nya fältet.
Man startade i Rotterdam och flög via Bremen och Köpenhamn. Dåligt väder kom att innebära en påfrestning – vindstyrka 17 m/sek, molnhöjd 100 m och hällregn!

Platsen öppnades officiellt kl 16.00. 
Först att anlända efter en tydligen mycket jobbig flygning var fältflygare Nils Söderberg (sedermera generalmajor i Flygvapnet m m) i en Bréguet med 300 hkr Renault-motor. Han landade kl 16.01.36 och vann därmed tio tusen kronor – en stor summa på 20-talet.

 
Hittade inget foto på just Söderbergs plan, men så här kan det ha sett ut, när han mellanlandade i Bremen. 

 
Torslanda byggdes ut efter hand.

1952 hade man kommit ikapp Bromma betr antalet starter och landningar. Då fanns SAS på plats liksom British European Airways (BEA).
1960 (efter förlängning av banorna) kom jetåldern med franska Caravelle (se Bloggarkiv 2012, dec 2 eller scrolla under etikett Flyg) – i början med bromsfallskärm, tills banorna utbyggts ännu mera.
1967 stängdes hamnen för sjöflyget.

1977 ersattes Torslanda av Landvetter. Men de asfalterade banorna låg kvar i många år. Containeruppställning, biltester, golfbana och numera en ny stadsdel, Amhult, med en motorled tvärsöver.
Så kan det gå.

PS
Kommer ihåg en landning på Torslanda 1971 - bland de få gånger jag nyttjat inrikesflyget. Alltid turbulens, dvs gungigt och vingligt, vid inflygning till Torslanda, sa piloten. Ja, det var kyttigt i överkant och alla höll sig fast någonstans. Men ner kom vi till slut.
Biluthyrningen erbjöd en ny Opel Ascona. Den var kvickare än jag hade trott.
Det blev några trevliga mil.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar