lördag 20 juli 2013

Ett gatukök, som jag gärna hade besökt!

Klicka för större format!















Med denna läckra 50-talsbild av ett amerikanskt gatukök med känd logga lämnar jag er, bästa läsare, inför kanske en veckas uppehåll med bloggandet. En liten resa väntar, men familjen stannar hemma.

För min del har bilmekandet avtagit rejält genom åren. Den nya tidens bilar kan ingen göra något åt utan en komplett (och modern!) verkstad - och det vill inte säga litet. 
Min senaste ansträngning, minns jag, var ett topplocksbyte på en Opel Rekord -64. Det var åratal tillbaka. Inte mycket att skryta med. Mera jobb var det med ihopplockningen av min Buick 38:as kaross m m. (inlägg 2011 sept 21 - se bloggarkiv nere till höger). Där handlar det om decennier sedan.
Men nu ska den gamle s k mekaren träda i tjänst igen. Det bär först iväg till Skåne. En renoverad och lackad kaross ska få sin (också) renoverade motor tillbaka på sin plats. En MB 190 SL – det är vad det handlar om. Men gudskelov är jag inte ensam om detta jobb.

Bilmekare, som hamnar på Mercedes efter att ha jobbat med andra märken, brukar lovorda den genomtänkta tekniken. Kanske inte lättreparerat, men logiskt i alla fall. Men när det gäller märkets sportbilsvarianter, verkar formgivarna ha fått företräde framför teknikerna. (Vad brittiska sportbilar beträffar, verkar de knappast känna till varandra.)
Kommer väl att längta till Ford eller Chevrolet (t o m Opel!), när man försöker komma åt någon bult.

Någon får väl säga ”Hals- und Beinbruch!” - dvs ett skämtsamt tyskt sätt att önska lycka till. Speciellt lämpligt nu, när man är till åren och vrider sönder sig plötsligt och - förstås – helt oväntat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar