söndag 2 december 2012

Caravelle - en välbyggd flygmaskin















 Caravelle, byggt av fransmän i Frankrike, var ett tvåmotorigt ”readrivet” passagerarplan med motorerna baktill och inte på vingarna, vilket var en nyhet. En annan nyhet var att planet hade en utfällbar trappa, så att ingen ”lös” sådan behövde köras fram vid på- eller avstigning.

Caravelle utprovades mycket noggrant - i vissa fall tester som motsvarade 30000 flygtimmar. Man ville ju inte råka ut för material-försvagningar, som skett med brittiska De Havilland Comet med olyckor och tillbud som följd.  Att tre gånger flyga Paris-Alger T&R med bara en motor igång ingick också i utprovningen. Först använde man motorer från Rolls Royce, men senare från amerikanska Pratt & Whitney. Passagerarantalet var först c:a 65, men i de senare versionerna c:a 90. 

1959 köpte SAS sex plan till att börja med. Till slut använde SAS hela 21 Caravelle i sin trafikflotta. Inget bolag (av de 20 som satsade på Caravelle) köpte så många som SAS – utom, förstås, Air France (46 st). Sista flygningen i SAS regi ägde rum 1974.

En indirekt anknytning till Caravelle anser jag mig ha, även om jag aldrig flugit med det. Jag fick tillsammans med min yngre bror en privat demonstration av planet på Bromma. Den leddes av Air France´s chefsmekaniker. Planet var då ännu inte i reguljär trafik, utan flög Paris-Stockholm T&R några gånger i propagandasyfte.
Visningen hade ordnats av en av mina vänner, som jobbade på Air France-kontoret i Stockholm.

Nöjsamt tillägg
Vid en av dessa reklamflygningar bjöds hela deras kontorspersonal på lunch i Paris – dit på förmiddagen – lunch – hem på eftermiddagen. En otrolig grej på 50-talet!  Några dagar senare fick jag ett vykort – postat i Paris - från min kompis med texten: 
”Jag har pissat i 800 km i timmen!”
Det vykortet har jag verkligen sparat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar