måndag 2 april 2012

1930-talet - ett återbesök

Sveriges första rally för veteranbilar från 1930-talet ägde rum 1969. Då började vad som under lång tid kom att känneteckna dessa rallyn.   Man försökte nämligen återskapa 1930-talet! Arrangör var Motorhistoriska Sällskapet.

Vägvalet var det viktigaste. Inga uppvisningar för publik på stora torg! I stället kurviga grusvägar (vanligen c:a 10 mil) i skogar och på fält – hela tiden långt från den nutida trafiken.
Kända artister från svensk film, till vänster Cotti Chave, i mitten Georg Rydeberg  – men till höger? Lösningen finns – men vad tror läsaren?
För att kunna nå en bra placering i Lopp 30 (som rallyt kom att kallas) krävdes en hel del.
30-talets teknik, kläder och musik- och filmartister skulle man känna till.
Manöverprov förstås, svåra med den tidens oftast sämre sikt från förarplatsen.
Att kunna ringa i en gammal telefon med vev, så att man fick ett svar (allt uppriggat som förr med live-röster som svarade med stationsnamn etc).
Att kunna ro för att fiska upp en sak (på tid) - eller kasta smörgås med flata stenar. Överfart med färja – bara en kort tur, men man fick vänta som förr.

En vägens gentleman skulle man också vara. En dam med trasig cykel fick naturligtvis inte passeras utan att man erbjöd hjälp, annars blev det poängavdrag. I en walkie-talkie fick hon veta, när hon skulle agera - dvs när en deltagare närmade sig. För en ”vanlig” bilist (om det kom någon) skulle hon förstås vara gömd.

Liknande tidstypiska kontroller överraskade kanske deltagarna år 1969, men kom under lång tid att bli kännetecknande för MHS-rallyna.

Efter kontakt med vägföreningar om marktillträde m m var allt klart. Start i Jordbro söder om Stockholm – mål i Trosa. Det skulle bli en minnesvärd retrodag – och det blev det också.
 Men inte på det sättet som det var tänkt! 
Vädret förstörde lunchuppehållet. Bekymrade funktionärer! En värmande eld (nere t höger) gick om intet. En ovanlig bil bortom Buicken – en Hupmobile 1934
Det var i mitten av maj, men vintern sparkade bakut och gav isande vindar, regn och leriga (skogs)vägar. Vid matuppehållet, där man fick korv med bröd och kaffe, retirerade man till bilarna. I stället för trevlig samvaro lyssnade man till de gamla kupéelementens gnisslande.
En deltagare (Horch) tvingades av en mötande till dikeskörning, en annan krockade i en slirig kurva (Citroën) och en försvann i regnet (A-Ford) och hördes aldrig av mera. Startlistan upptog endast namn plus bilmärke. Det dröjde ett halvår innan jag vid en tjänstemiddag råkade hamna (!) intill den som helt enkelt kört vilse i den dimma som hade kommit frampå dagen. Så var den gåtan äntligen löst.

Rallymiddagen ägde rum på ett värdshus i Trosa. Kontrasten mellan strapatsglada deltagare och skärrade arrangörer var märkbar.
 
Ingen charmtävling men Bodil Sjöberg kom med väninna i tidstypiska kläder
i en Ford -39.
Härmed efterlyser jag Bodil Sjöberg (enligt fotot)! Det vore roligt att få veta vad hos minns av Lopp 30 1969. Fortsatte hon att intressera sig för de gamla bilarna? Ställer hon upp på en intervju? Finns det kvar foton av Ford 39:an? Osv. – Vad vet läsarna? Knappast heter hon Sjöberg idag! Eller? Ganska troligt är det att hon (1969) bodde i Stockholm med omnejd.


 

5 kommentarer:

  1. Tror att det är Håkan Westergren. Trevlig påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt, Håkan! Tack, detsamma!

      Radera
  2. Ser ut som det var ett trevligt och för idag "annorlunda" rally...kanske att det är ett tips att ta efter i dagens rallyn? Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Försöker att vara så glad som möjligt. Vad rallyt beträffar,så ställer det sig nog svårare idag. Inte många vill köra på skogsvägar med sina hyperrenoverade bilar. Det skulle behövas fler funktionärer än idag. Och en mycket kunnig och engagerad rallykommitté! Men nog vore det roligt, alltid.

      Radera