torsdag 14 december 2017

1919 års ambulans m m

Ännu några svartvita minnen från den tid som flytt!
Året är med viss säkerhet 1969. Svenska Veteranbilrallyt var ett rally med Motormännens Riksförbund (M) och Tekniska Muséet samt Scania som initiativtagare och med diverse folk från MHS och i viss mån AHK involverade. Man startade i Kungsträdgården (Stockholm).
Från sin lugna tillvaro på Scaniamuséet hade en Scania-Vabis ambulans 1919, en dyrgrip, plockats fram för deltagande. Jag fick förtroendet att vara dess chaufför under rallyt.
Ambulansen hade som ny levererats till Fredrikshalds sjukhus i Norge. Under 30-talet fick den en modernare ersättare och ställdes undan. Men under kriget (med tysk ockupation av Norge) kom den åter i bruk ända fram till 1946.
Ambulansen hade en femliters 50 hk förgasarmotor som gav 85 km/tim som högsta hastighet. Den hade en integrerad plats för (endast) en bår.

Rallystart i Kungsträdgården. En bil i taget körs fram och kommenteras av en speaker. Sommaren hade kommit och vädret var fint - inte så dumt med tanke på den öppna förarplatsen. En veteranmekaniker från muséet medföljer.

Vi lämnar Kungsträdgården. Kornknarren presterar en perfekt honnör. Mekanikern verkar inte fullt så belåten. Men ingen av oss visste om detta fordons enorma bränsletörst. Vi borde ha lagt några jeepdunkar i patientutrymmet.

Väntan inför kontroll med knepiga frågor. Längre bort blev vi stående, tills en annan deltagare försåg oss med bensin till närmaste mack. Tre liter per mil på högsta växeln gav i det långsamma rallyt ännu värre siffror. Av en händelse som ser ut som en tanke syns på den parallella vägen (på bortre sidan) min tidigare ägda La Salle 1937.
 I tävlingskommittén fanns M´s ordförande och även Tekniska Muséets. Även jag ingick där under de allra första åren.
I kommittén fanns också en entusiast, som stött på en välbevarad automobil från mässingseran på Brunnsvikens (eller var det Värtans?) botten. Det var en sällsynt vagn och en ovanlig händelse, som fick stora rubriker, som tycktes närma sig samma nivå som bärgningen av Vasa-skeppet (nåja). Fabrikatet på detta fynd var Gräf und Stift.  Återkommer vad det lider med namnet på den lyckosamme entusiasten. (Se tillägg B)

Tillägg  A
Gräf und Stift var ett österrikiskt kvalitetsfabrikat 1896-1938. I lyxhänseende sträckte man sig på slutet t o m till en Limousine-modell med V12-motor.
Österrike-Ungern var ett stort kejsardöme fram till första världskrigets slut. 1914 gjorde tronföljaren Franz Ferdinand med hustru Sophie ett propagandabesök i Sarajevo. Den 28 juni färdades man i kortege i en Gräf und Stift 1910 Phaeton genom staden, varvid en bomb kastades mot tronföljarens bil. Men den studsade mot huven och hamnade till slut under den efterföljande bilen, fylld av prominent folk. Dessa skadades och fördes till sjukhus. Senare samma dag ville Franz Ferdinand besöka dem på det aktuella sjukhuset. Men det fanns ytterligare en attentatsman bland åskådarna. Bevakningen var ännu större, så han var beredd att ge upp. Men chauffören körde felaktigt förbi en korsning och vid vändningen backade man in på en sidogata. Just där råkade attentatorn (Gavrilo Princip) befinna sig - tyvärr! Han avlossade två skott, båda dödande, mot paret i bilen.
Dubbelmordet i Sarajevo fick tragiska konsekvenser. Genom tidigare uppgjorda avtal stormakterna emellan skapades en situation, som satte världen i brand. Innan sommaren var slut hade första världskriget rullat igång.

Tillägg B
Anders Franzén, upptäckaren av Vasa-vraket, hade, såvitt jag minns, vid sitt letande efter sjunkna skepp även stött på ovannämnda Gräf und Stift. Bilhistorikern Jan Ströman, som sparat relevanta tidningsurklipp, kunde inte finna Franzéns namn i samband med bärgningen av denna bil. Däremot kunde man läsa, att den som bärgade och övertog fyndet var trollkarlen Svedino. Det införlivades med hans museum nära Falkenberg. Att bilen hamnade i vattnet lär ha varit ett försäkringsbedrägeri.
Franzéns berömmelse, antar jag, var anledningen till att han ingick i rallykommittén, åtminstone det första året.  Hans intresse var sjunkna/förlista skepp - ju äldre desto bättre - och inte gamla bilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar