lördag 10 oktober 2015

Lindarängen - Stockholms Flyghamn

Lindarängen hette Stockholms flyghamn vid Värtan strax norr om den dåtida bebyggelsen. Ända från 20-talets början flög man där. Ganska snart nådde man mer än 1500 avgångar per år och i slutet av 30-talet över 2000.

Bromma (land)flygplats invigdes visserligen 1935, men sjöflyget var väl etablerat och ökade faktiskt trots Bromma. De reguljära linjerna var ganska omfattande. Till de längre sträckorna hörde Stockholm-Danzig (vid polska Östersjökusten). Fyra timmar tog resan med mellanlandning Kalmar – eller ibland Slite på Gotland. Helsingfors var närmare och dit gick tätare turer.

Bulltofta landflygplats nära Malmö blev en tidig konkurrent med sin närhet till Berlin och Amsterdam. Man inledde då resan med tåg Stockholm-Malmö.


Första reguljära starten från Lindarängen. Året är 1924 och vi ser en Junkers F 13. Tyska Junkers tillverkade robusta och driftsäkra maskiner. Förekom även som post- och ambulansflygplan.















Flygbåten Dornier Wal, vid Slite på Gotland 1925.
Tyskkonstruerad, tillverkades under 20-talet först i Italien men från 1931 till 1936 i Tyskland. Mycket tillförlitlig.
Olika fabriker fick leverera motorerna. I början Rolls-Royce men senare Isotta Fraschini, BMW och andra. Tillsammans gav de två motorerna 670 hkr. Flygsträcka 80 svenska landmil. Marschhastighet c:a 150  km/tim. Besättning tre man, passagerare c:a 10.

Klicka på bilderna för större format!
Lindarängen anordnade en internationell flygutställning 1936. Från vänster ser vi ASJA Viking II, den tremotoriga Junkers Ju 52 Södermanland, Sikorsky S38 Silverwing, Junkers F13 Gästrikland och Waco UIC. (Foto Stig Nyberg. Ur Allt om Hobbys Trafikkalender 1982.)
Det ser litet glest ut, men i hangarerna fanns andra plan och mycket annat att beskåda.
Den vänstra hangaren, ritad av Sven Markelius, är ett byggnadsminne. Den används än idag (som lager) och ligger på Stockholms Frihamns område. Viken vid Lindarängen är utfylld och nu byggs bostäder där.

Min far (i virkesbranschen) gjorde 1939 en tjänsteresa till Helsingfors med Ju 52 ”Södermanland” - ganska spännande på den tiden.
Det var orostider och fotoförbud.
Detta foto av vänster motorkåpa på tremotoriga Junkers Ju 52 togs i smyg.

Ju 52 marschade i drygt 200 km/tim och tog c:a 20 passagerare.
Så sent som 2008 återstod åtta flygande exemplar.










Att använda kameran innan avgången från Lindarängen var dock tillåtet.
(Min far vid kameran.)
Observera den runda ramen, vridbar, för radiopejling för position. En liten flagga på en mast var brukligt vid uppehåll i flyghamnarna.
Passagerarnas spänning och eufori inför flygresan kändes nog mer än hos dagens resenärer med Jumbo Jet. Mera av äventyr, helt enkelt.


Vintern stundar och verksamheten upphör. En skridskobana anordnas  i en av hangarerna. Det var kalla vintrar på den tiden.
Under hela kriget, dessutom, rådde i stort sett civilt flygförbud.

(Fotot från Tekn Muséets arkiv, äv publ i 'Det romantiska 20-talet')

Här är det inte 'Södermanland' utan 'Uppland', som får service. Sammanlagt åtta man gör vad dom ska. En anslående scen med motorhuvarna uppfällda. Frontmotorn får vänta. Tvåbladiga propellrar av trä. Året är 1928.

Sjöflygets glanstid ända in på 50-talet berodde mest på att destinationerna erbjöd just flyghamnar. Det tog tid efter kriget (slut -45) att återställa eller nybygga landflygplatser.
Sista året för Lindarängen var 1952.

5 kommentarer:

  1. Var inte Göring inblandad i Lindarängen på något sätt? Eller har Larsson drömt detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i så fall en sanndröm. Hermann Göring, flygaress från WWI, kom hit 1919, fick licens som trafikpilot i bolaget Svensk Lufttrafik. Gifte sig med svenskan Carin von Kantzow. Lämnade Sverige men återkom som pilot igen 1925-28, med säkerhet Lindarängen som bas, eftersom han bodde i Stockholm. CvK avled 1931. Även efteråt hyllad och tillbedd av G, nästan som till ett helgon (även med ett jättestort minnespalats). Blev till slut chef för tyska flygvapnet och Hitlers närmaste man. Sjönk i anseende, när flygkriget mot England (vilket han varit tveksam till från början) förlorades. Umder Nürnbergrättegången 1945 mot höga nazister begick han självmord, när han insåg att spelet var förlorat. Se f ö Wikipedia.

      Radera
    2. Hitler utnämnde generalen Ritter von Greim till Görings efterträdare då Göring ansåg att "det var dags för honom att efterträda Hitler". Hitler kokade av vrede när han fick höra detta och ansåg att Hanna Reitsch och von Greim skulle lämna bunkern för att låta infånga Göring. Om detta kan läsas i "I luften 2006" Artikeln heter "Hanna Reitsch - mästerflygaren som flög till Hitlers bunker".

      Radera
  2. Intressant att läsa! HG var också verksam i Limhamn/Skåne en tid, har jag hört talas om. Sammansättning av flygplan gjordes i en hangar i just Limhamn. Hangaren är i dag ett gym. Detta får vi forska vidare om.

    SvaraRadera
  3. Hej Kornknarren,
    Tyvärr har du ett litet skönhetsfel i din text; Brommainvigningen var i maj 1936. Om invigningen kan du läsa i "Flyg idag" 2016/17. Tyvärr finns fel även i den boken. Bildtexten på sidan 127 Skall vara Hanna Reitsch och Joachim P Küttner på Bromma 1936. Küttner slog sitt världsrekord i höjdflygning under extremt svåra förhållanden i en öppen Rhönbussard. Nazisterna förbjöd skamligt nog tillkännagivande då Küttner hade judiskt påbrå. Han skyddades under hela kriget av Hanna Reitsch och fick tom vara provflygare trots att alla judar hade flygförbud.

    SvaraRadera