söndag 18 november 2012

Stockholmsutställningen 1930 - 3:e gången gillt

Se etikett ”utställningar” för tidigare inlägg om denna utställning, som innebar funktionalismens genombrott i vårt land (fast man sa vanligen ”funkis”). Modernism är ett annat använt uttryck med större omfång.


Varför är jag så insnöad på Stockholmsutställningen? Tja – det är i alla fall sällan som en specifik händelse har åstadkommit en så snabb och genomgripande förändring inom så många områden. Mycket av det vi har omkring oss tog faktiskt sin början just där.
Allra sist på detta inlägg finns en annan anledning, där det kanske skulle behövas en Einstein-formel för att lyckas.

Utställningen var en otrolig satsning med den tidens mått. En så allomfattande uppgradering mot framtiden är svår att uppnå idag. Nyhetsflödet går nu omlott och matas vidare hela tiden.
Att stanna upp och göra en liknande satsning idag skulle innebära att det vore en retroutställning innan den var färdigbyggd. 


Men år 1930 kunde man hämta andan tillräckligt för att ge en framtidsvision på plats. Vilket i och för sig innebar nödvändigheten att göra ett besök! Ingen television, inga videokameror, inga mobiler med mms – men nog gjordes väl någon journalfilm av Svensk Filmindustri? När får vi se den i SVT? Finns en sådan skatt på Stockholms Stadsmuseum?
  
Men den som hade råd att resa till Stockholm med utställningen som mål, blev inte besviken. Minst tre dagar kunde behövas för att tillägna sig allt. 


 Åter vill jag dröja vid den enorma besökssiffran – fyra miljoner! – under maj-september 1930, inte ens ett halvår. Sverige hade då sex miljoner invånare. Det verkar som om alla som kunde verkligen gav sig iväg till detta ”besök i framtiden”. Det gavs ekonomisk hjälp till anställda vid större företag. SJ ordnade extratåg. Tiotusentals kom också från utlandet.




















Här syns hela utställningsområdet på Djurgårdsbrunnsvikens norra sida. Lägg märke till det lilla luftskeppet nästan längst bort!
Klicka för större bilder!

Inspirerande, stiliserade affischer och presentationer gav ett spännande lyft innan allt var klart.







Fotografen på Bredablick (tornet på Skansen) gjorde nog sitt bästa. 








Luftskeppet är förankrat till höger. ”Zeppelinaren” (efter konstruktören Zeppelin) var modeaffären Sidenhusets idé (tillsammans med några flygbolag). Man köpte biljett för uppstigning över området. 

Men snart uppstod diverse fel och den monterades ned. Efter reparation, på dess väg tillbaka över Östersjön till Tyskland, nödlandade den och sjönk.
Ändå intressant - för luftskeppen var framtiden. De blev större och större – och snart flög man över Atlanten i komfortabel lyx. Men de få åren med reguljär sådan trafik fick ett abrupt slut, när tyska Hindenburg (245 m långt) brann upp på 37 sekunder under landning vid Lakehurst i USA. Dock omkom endast 35 av de 97 ombord. På en film hoppar folk ur och springer som galningar för att hinna undan eldhavet, som nalkas uppifrån…


Där fanns en mast/pelare med reklam för den tidens välbekanta företag. För alla besökarna fanns (tidigare påpekat av ”Anonym”) en tillfälligt utsträckt spårvagnslinje (nr 22) med vändslinga en bit från entrén. Se första fotot nederst t v. Från London hade NK hyrt in en dubbeldäckad buss, som gav gratistransport från City. För besökare med bil fanns 1500 p-platser.

Utställningens kaj nåddes med färja eller med privata båtar. Det visar sjöperspektivet nedan.





















Vilken kontrast! En av de idoga lastbilarna dröjer sig kvar – verkligen från en äldre tid … Många bensinstationer från 30-talet har drag av vad som här visades, eftersom den nya stilen fick ett oerhört genomslag. Det fanns också en ”samfärdshall” med bil- och bussutställning. Svenska Amerikalinjen visade sina moderna fartygshytter med specialkomponerade möbler. 




Ett halvdussin villor i olika prislägen fanns att beskåda, anpassade till årsinkomst och familjestorlek. Något liknande hade aldrig skådats förut. 
En tioårig villa tycktes plötsligt urgammal. Inomhus satt elementen i taket, de golvplacerade köksskåpen hade hjul för att underlätta städning, halmbalar som isolering inuti väggarna osv.
Ett femtontal inredda lägenheter med samma gradering visades också – från ettor och uppåt. I många fall hade köket reducerats till en kokvrå utan fönster, vilket möjliggjorde ännu ett rum. En inte särskilt uppskattad nymodighet.
Man kunde få se en strikt kubistisk radiogrammofon och klockor med streck i stället för siffror.














Restaurang Funkis. Arkitekter och formgivare hade jobbat hårt med ett annorlunda sätt att ge utställningen belysning både utom- och inomhus. Det här förefaller kanske inte så konstigt för oss idag – men det var en nyhet 1930, som vi har tagit till oss sedan dess.




Som besökare visste man att flera arkitekter varit inblandade och satt sin prägel på de olika byggnaderna. Det gällde även inredning, belysning, rummens funktion och förstås presentationen av alla nya produkter. Mottot var ju att skapa en vacker vardagsvara och göra allt både praktiskt och tilltalande – och modernt. Därför ville man verkligen insupa ALLT – även innanmätet i de olika byggnaderna och paviljongerna.

En komplett redovisning skulle innebära ett inlägg per dag fram till jul. Ändå revs allt efteråt! Souvenirjägarna tog påpassligt hand om ett och annat för att sälja dyrt längre fram.

Tänker ”Tillbaka till framtiden” - sett filmen, väl? – och att få uppleva juni 1930. Jag skulle gå där och peka på vad som kom att föras vidare – och vad som skulle stanna vid en vision. Dom skulle förstås undra över mina jeans, min T-shirt med X2000-motiv, min Cannonkamera med foton på vår nutid - och mitt nynnande på Waterloo eller Mr Wonders
I just called to say I love you.
(Kom gärna med egna förslag till lämpliga prylar & låtar…)

TILLÄGG  november 2014  - - - - ytterligare två foton från utställningen!

















Högt över det myllrande folklivet reser sig reklammasten med utställningens logga "Rakkniven" överst och därunder kända tidningars namn som VJ (Veckojournalen), Hela världen, Husmodern - och förstås Läkerol m fl. Man märker närheten till vattnet med båtar till och från.

Vy från Diplomatstaden på Djurgårdssidan.  Alla flaggor i färg - det hade varit något!



















 Ett litet nöjesfält med en bergochdalbana! Togs ned efteråt och monterades upp på Gröna Lund.

 En funkisrestaurang i ordets sanna bemärkelse. Moduler på pelare varvas med träden som fått stå kvar. Vetskapen om kommande rivning spelade in. Böljeblick! Ett fyndigt namn. 

3 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg. Skulle ha varit intressant att ha varit med...

    SvaraRadera
  2. Gillar skarpt bilden med "vattenperspektiv", den har jag aldrig sett förr. Toppen!

    SvaraRadera
  3. Thank you so much for this post, it's helping me with my final project!

    SvaraRadera